Den första generationen Cameros tillverkades mellan 1967 och 1969 och fanns både som hardtop och cabriolet. Den kom som ett svar på försäljningsframgången med Ford Mustang. Under 1969 såldes 243085 Camaros, 60000 färre än Mustangerna. Bilen gick att beställa med ett flertal utrustningspaket, varav det kanske mest kända var Camaro Z28. Ett annat högprestandautförande var Camaro SS (Super Sport). RS-paketet (Rally Sport) var mer av ett ‘stylingkit’ och gick att kombinera med såväl Z28 som SS. På motorsidan fanns både raka sexor och V8-motorer att välja mellan. De två första årsmodellerna hade en motor på 396 kubiktum som största alternativ, men 1969 kunde man få en motor på 427 kubiktum. På denna årsmodell kunde man även få skivbromsar runt om som tillval.
Den här Camaro 1969 Cabben är ett exempel på de många framsteg som modellbilledaren Danbury Mint kommit med sedan 1993. Deras av ‘museum kvalitet’ producerade bilmodeller men ändå till överkomliga priser är ett mysterium hur detta är möjligt. Lägg därtill alla funktionerna på dessa bilar vilket gör DM till en unik modellbiltillverkare. Den inre färgen på denna modell är röd. Para det med ett vitt yttre med orange stripes samt med däck som har tunna röda däcksidor och man har en mycket smaklig Camaro som såg underbar ut i slutet av sextiotalet samt även på vägarna idag. Denna modell saknar extra krusiduller och funktioner. Ett underbart detaljerat motorrum och en fin interiör med en fint utförd instrumentbräda, ratt och golvmonterad växelspak. Bagagerummet är realistiskt reproducerad med både reservhjul och domkraft.