‘Unik i hela världen’ …. det är så Ford annonserade dessa Thunderbirds. Modeller från 1964 till 1966 utgör den fjärde generationen T-Birds. Dessa ‘Flair Birds’ växte till en längd av 1,958 m. Taket var kortare, karossen och stötfångarna designades om. De var av 2-dörrars karosstyp, 390 kubiktum V8-motor på 300 hästkrafter och med automatisk 3-växlad Cruise-O-Matic växellåda. ‘Swing Away’-ratten var en unik funktion även i denna Tbird, som introducerats 1961. Med växelspaken i parkeringsläget kunde ratten föras 460 mm i sidled till höger så att föraren lätt kan lämna fordonet. För många blev denna och de följande två T-Birds de sista klassiska Thunderbirds. Försäljningen 1964 av Thunderbirdbilar, alla modeler, blev 92465.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbird-modeller genom åren. De inleddes med ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’. De fortsatte med ‘Square Birds’ modellerna från ’58 till ’60 och deräfter ’61 och ’62 ‘Bullet Birds’. ’63 modellen har inte tillverkats. T-Birden från 1964 innebar en helt ny design vilken inlädde ‘Jet Bird’-stilen detta år och följande två årsmodeller. Grillen, bakljusen och kromlisterna på bakskärmarna är alla korrekta. 390 V8-motorn är reproducerad med elkablar och kylslangar som förväntat.
Denna 1964 Danbury Mint Thunderbird tillverkades i en begränsad upplaga på 5000 och betraktas av många som en av de finaste bland DM modellerna. DM valde Vintage Burgundy metallic lack med periodtypisk svart inredning och däck med tunna vita däcksidor. Kromdekalerna är perfekta såväl som dörrgångjärnen och motorhuvens fjäderkontrollerade saxgångjärn. En intressant detalj i den här modellen är den i överkanten tonade vindrutan. Framstolarnas ryggstöd kan fällas framåt så passagerarna får enkel tillgång till det mysigt utformade baksätet. Den detaljerade instrumentbrädan, ratten och hela interiören är fantastisk. Bagagerummet är mycket fint med reservhjulet och alla detaljer, inkluderande dekalen på bakluckans insida.