Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, General Motors, som 1950 tillverkade 4 miljoner personbilar, lastbilar och bussar. Det var den amerikanska vagnen Buick som gav upphovet till namnet ‘dollargrin’ på de strömlinjeformade, med förkromade kylargaller försedda lyxåk som efter andra världskriget kom från USA. Hösten 1945 återupptog bilproduktionen efter kriget. Roadmaster 1948 hade den massiva raka åttacylinder 320 kubiktum ‘Fireball Dyna Flash Eight’-motorn på 150 hästkrafter. Cabrioletmodellen fick elektriska fönsterhissar, säten och sufflett som standardutrustning. Men det största framsteget var introduktionen av Dynaflow, den första personbilen med automatisk växellåda. Sammantaget var försäljningen knappt 80000 både 1947 och 1948, över fyra gånger större än under något föregående år.
Danbury Mint som tillverkat denna Roadmaster modellbil producerar de mest realistiska suffletterna. Den speciella suffletten som levereras separat har kromade stag. Tvärbågarna är målade svarta för att ge en korrekt kontrasterande look. Spärrmekanismen är kromad och det finns till och med en liten lampa som pryder den bakre tvärbågen. Under suffletten finns en klassiskt utsökt interiör. Den är utformad i oxbloodfärgad läderimitation. Framsätet utgöres av en hel bänk där de indivudella ryggstöden kan vikas framåt. Golven är täckta av en matchande plyschmatta med små svarta golvmattor framför. De inre dörrhandtagen ser realistiska ut och solskydden kan vikas både uppåt och nedåt. Buickemblemet kan ses med blotta ögat på radion och ‘Roadmaster’ med Buickemblemet kan ses på rattnavet, dock med hjälp av förstoringsglas. Torkarna fungerar och antennen kan antingen vridas upp eller fixeras mellan vindrutetorkarna på vindrutestolpen. Faktum är att passformen för alla delar, dörrar och bagageluckan är särskilt utmärkt på denna modell. Motorhuven kan öppnas från vardera sidan och trots det är passformen spektakulär. Huven kan förbli helt öppen på båda sidor. Det ger en fantastisk överblick över den massiva raka åttacylinder ‘Fireball Dyna Flash Eight’-motorn. Om du har tillgång till en lupp eller ett litet förstoringsglas, kolla in oljefilterbehållaren. DM är anmärkningsvärt bra på att i rätt skala trycka dessa miniatyrdekaler. Man kan se att Buick använder ett oljefilter av typ 5-6 AC. Den har också den gula och svarta AC-logotypen på kapselns sida. Varje tänkbar ledning, slang och elkabel är korrekt placerade och man kan även se gasreglage och bränsleledningar med bränslefilter under luftrenarehuset.
Bensinpåfyllningsluckan kan öppnas på modellen och bagageluckan öppnas med hjälp av ett teleskopiskt metallstöd. Avlägsna tygfodralet och ta ut reservhjulet för att få tillgång till domkraften och möjlighet att se instruktionsdekalen. Fodralet till reservhjulet är av samma material som bagagerumsmattan. Bilens underrede är detaljerat med fjäderupphängning och ledningar. Levereras med ett certifikat.
En otroligt fin Danbury Mint modellbil som uppskattas av många samlare. Beroende på om du värdesätter de svepande linjerna i coupémodellen eller elegansen av cabrioletmodellen, är båda dessa Danbury Mint skapelser enastående.