Den 17 april 1964 introducerade Ford sin första ‘ponny’ bil, Ford Mustang, som har blivit en mycket eftersökt bil av samlare. Med sin långa motorhuv och korta bagagelucka liknade den en sports roadster. Som Lee Iacoccas biträdande chef och chefstekniker, Donald N. Frey var huvudingenjör för Mustang-projektet. Han såg till att Mustangen togs fram i rekordfart, 18 månader från september 1962 till mars 1964. Designteamet hade fått fem mål för utformningen av Mustangen: Den skulle ha plats på fyra, ha separata säten fram och en golvväxelspak, väga högst 2500 pund (1100 kg) och vara högst 180 tum lång, kunna säljas för mindre än $2500 och vara komfortabel med sportigt utseende.
Mustang blev en omedelbar hit. En sann pärla i Fords bilhistorik. Det var den mest framgångsrika versionen som Ford hade gjort sedan introduktionen av modell A 1928 och den har klarat tidens test. Ford fortsätter fortfarande Mustang-linjen och även de nyare Mustangs är ett modernt samlarobjekt. Totalt tillverkades 121538 Mustanger varav 28833 cabrioleter.
Detta är en av flera Franklin Mints modellbilar av den nya 1964½ Mustangen och i form av en cabriolet i begränsad upplaga. Den är lackerad i en underbar Guardsman Blue, en så kallad ’Spring Color’ och med en medelblå interiör. Den blå interiören med instrumentbrädan är detaljrik. I motorrummet finns 289 kubiktum V8-motorn på 210 hästkrafter. Färgen är bilens speciella egenskap; djupt och vackert glansigt applicerad. Vindrutetorkarna och grillen är fotoetsade. Hjulen och däcken är snyggt utformade. Eftersom denna modell var en av FM första Mustang modeller, producerades denna cabriolet endast i nercabbad version och ingen sufflett ingår.