Preston Tucker var entreprenören som designade ’Tucker Turret’ (från vilken hans förmögenhet skapades) bombplanet som fick framgång i andra världskriget. Sedan skapade han den kontroversiella Tuckerbilen 1948 – som var långt före sin tid. Detta var något som The Big Three inte gillade och försökte stoppa denna bil genom att attackera Tucker själv. De lyckades döda bilen men inte Tuckers rykte. Tucker var bilen som under kort tid tillverkades i Chicago, Illinois. Endast 51 bilar tillverkades inklusive prototypen innan företaget tvingades deklarera konkurs och upphöra den 3 mars 1949. Bilen kallas vanligen och felaktigt ’Tucker Torpedo,’ dess namn var officiellt Tucker 48. Efter andra världskriget var allmänheten redo för nya bilmodeller. Detta gav möjligheter för nya, små biltillverkare som kunde utveckla nya bilar snabbare än de stora biltillverkarna. Studebaker var den första som introducerade en helt ny efterkrigsmodell, medan Tucker designade en säkerhetsbil med innovativa funktioner och modern stil. Den inkluderade en svansmotor vattenkyld 6-cylindrig aluminiummotor, skivbromsar, individuell fjädring på de fyra hjulen, bränsleinsprutning, en strålkastare som svängde med framhjulen, placering av alla instrument inom räckhåll från ratten, säkerhetsbälten och en vadderad instrumentpanel.
Franklin Mints Tucker 48 är en hyllning till denna framåtblickande fordonshistoria. Modellen som tillverkats i en begränsad upplaga på 2500 är mycket välgjord, med massor av fina detaljer, en heltäckningsmatta och främre förvaringsfack, som inkluderar ett reservdäck samt en uppsättning skräddarsydda resväskor. Baktill finns den vattenkylda 6-cylindermotorn på 166 hästkrafter med en Tuckerdekal. Det finns till och med ett stöd för att hålla motorhuven uppe. Den valda produktionsmodellen är lackerad mörkgrön. I mitten framtill finns den berömda Cyclop-strålkastaren.