Ford Mustang GT 1967 års modell Mustang var den första redesignen av den ursprungliga modellen. Den viktigaste mekaniska funktionen var att tillåta installation av en big-block V8-motor. Den totala storleken, interiör och lastutrymme ökades. Det högpresterande alternativet var den 335 hästkrafter 390 kubiktum V8-motor med en fyrportsförgasare och var utrustad med en 4-växlad manuell växellåda. Ändringar för 1968-modellen ökade säkerheten med en tvåekrig energiabsorberande ratt tillsammans med nya säkerhetsbälten. År 1968 hade Ford Mustang redan blivit en av de mest populära bilarna i USA. Prisvärd, tillgänglig i tre olika karossstilar fick Fords ponny enorm framgång.
Återförsäljarna i södra Kalifornien sålde cirka 20% av alla Mustanger. Vissa återförsäljare sålde över 30 bilar per dag. En distriktsförsäljningschef besökte Shelby-fabriken, där han och såg kupéprototypen ’Little Red’. Han kontaktade sedan Ford, hänvisade till Shelbyprototypen samt övertygade dem om att göra en speciell bil att bara säljas i Kalifornien. Bilen skulle vara baserad på den Shelbyprototyp han sett. Ford-återförsäljare i Kalifornien kunde därför erbjuda en begränsad produktion Mustang som grundades på Shelby Mustang GT som var planerad att byggas, men som aldrig blev producerad.
Kalifornien special var en basmodell Hardtop Mustang med några extra karossdetaljer som en ’Ducktail’ spoiler, 1965 Thunderbird bakljus och mid-body striping. GT/CS byggdes bara i San Jose-fabriken.
Denna Franklin Mint Califonia Mustang GT/SC, som tillverkats i begränsad upplaga på 2500, är väl utförd i blå lack med vitt vinyltak och säten med matchande klädsel. Säkerhetsbältena samt de fällbara ryggstöden bidrar till denna modellbils kvalitet. Inredningen är vacker med detaljerad instrumentbräda. Dörrarna, bagageluckan och motorhuven har perfekt passform utan gap. Detaljerna är fint reproducerade. Den har den stora 335 hästars V8-motorn på 390 kubiktum med elledningar och kylslangar samt dekaler. Luftrenaren är korrekt märkt, läsbart med en lupp eller förstoringsglas. I bagagerummet finns reservhjulet, som dock inte kan tas ut. Den ligger över den korrekt mönstrade bagagemattan. Instruktionsdekalen finns på insidan av bagageluckan. Modellen har funktionell fjädring. De perfekt tillverkade vindrutetorkarna i fotoetsad metall bör framhållas. Nummerplaketten finns på undersidan. Den kommer med ett certificate.