Plymouth Cuda bilarna från 1970 och 1971 är mycket efterfrågade bland alla muskelbilar. 1971 modellen fick bara några mindre ändringar från 1970-modellen. De mest framträdande förändringarna inkluderade en ny grill som inkluderade fyra strålkastare, nya bakljus och fyra fejkade ventilgaller på framskärmarna. 1971-modellen inkluderade valfria dekaler på bakskärmarna från halva dörren till baksidan av bilen. Dessa dekaler tillkännagav motorstorleken som i detta fall 340. Denna V8a var på 275 hästkrafter. Också valfria elektrometriska stötdämpare fanns tillgängliga. Interiören inkluderar bättre säten med mer grepp såväl som några olika alternativ av rallystolar. Andra förändringar var minimala. 4400 CUDA 340 tillverkades med ungefär hälften med 4-växlad manuell växellåda. 1971 Cudorna är sannolikt de mest eftertraktade moparbilarna.
Franklin Mint har lyckats utmärkt med denna Cuda 340-modelbil som tillverkats i en mycket begränsad upplaga av endast 340 exemplar. Den här modellen är full av fina detaljer som dekalerna i motorrummet, produktplåten på insidan av förarsidans dörr, VIN-nummerplåten på instrumentbrädan. Minireservdäcket i bagagerummet, domkraften och instruktionsdekalerna på bakluckans insida bör framhållas. 340 kubiktum V8an i motorrummet är ett tekniskt underverk med sina detaljer. Radioantennen och de fotoetsade vindrutetorkarna är skalenliga. Bilen, lackerad i den speciella Plum Crazy violetta färgen med matchande svart vinylinredning samt med det svarta vinyltaket är en vinnare. Good Year däcken är skalenligt märkta och upphängningen är fungerande. CUDA-emblemet till höger om den bakre nummerskylten förbättrar modellen enormt. Huvskoopet, som sticker upp ur huven, har CUDA340 markeringar på båda sidorna.