Bröderna Studebaker startade redan 1852 ett vagnmakeri och våra dagars moderna Studebaker Landcrusier är således en sentida ättling till de gamla ‘prärieskonarna’. Den första Studebakerbilen byggdes 1902 och efter andra världskriget har fabriken varit den mest betydande nydanaren av den amerikanska bilstilen. Vilket inte minst framgår av denna Avanti modell. Fabrikerna låg i South Bend, Indiana, USA. Studebakers VD Sherwood Egbert bad 1961 Raymond Loewy att ta fram en fyrsitsig sportbil. 1962 hade Studebaker skapat en av 1900-talets mest unika bilar: Avanti.
Formgivningen var, för sin tid, mycket futuristisk. Under den moderna karossen vilade dock, på grund av Studebakers ansträngda finanser, ett chassi som hängt med sedan 1953 och därmed hopplöst omodernt. Motorn var Studebakers small-block, 289 kubiktum V8 på 240 hästkrafter. Chassiet bestod av en överdimensionerad kryssram med traditionell framvagn med dubbla tvärlänkar och dito bakvagn med stel axel i bladfjädrar hade dubbla krängningshämmare och momentstag. Den hade fiberglaskaross och skivbromsar fram, den första serieproducerade bilen i Amerika med sådana bromsar. Endast 4643 exemplar tillverkades under 1963 innan Studebaker stängde fabriken för gott i december 1963.
Denna unika Studebaker Avanti är verkligen en mycket fin Franklin Mint-modellbil. Till att börja med är alla proportioner och konturer fullständig noggranna. Interiören visar den unika Avanti futuristiska designen med instrumentpanelen, den vita ratten samt sätena med säkerhetsbälten. Exteriören är vackert proportionerad och har yttre backspeglar samt dekaler och emblem. Motorrummet med den detaljrika V8-motorn har även dekalerna i korrekt skala. Dörrar, motorhuven och bakluckan kan öppnas och stängas.