1969 Dodge Charger: Ett brett spektrum av modeller erbjöds som en del av 1969 Dodge Charger-serien, inklusive basmodellen, en mer lyxig Special Edition ’SE,’ två racingmodeller – 500 och Daytona – och den högpresterande R/T (Road/Track). Endast en karossstil erbjöds – en två-dörrars hardtop. Chargern från 1969 fortsatte att använda samma kaross som från föregående år. Dodge 500 Chargern har dubbla avgasrör, Red Line-däck, förstärkt fjädring och bromsar. Den har antinen en 375 hästkrafters, 440 kubiktum V8-motor eller en HEMI 426 kubiktum V8. För 1969 producerades totalt 392 Charger 500 bilar varav 32 med Hemi-V8n.
Danbury Mints 1969 Dodge Charger 500 uppvisar den vanliga felfria finishen som är ett DM-kännetecken. Den i rött lackerade bilen har en svart rand som löper runt bagagerummet med 500-loggan. Interiören är vackert gjord med detaljer som separata svarta rallystolar fram, säkerhetsbälten och en instrumentbräda med alla mätare. En HEMI-dekal i framkanten av varje dörr informerar om vad som finns under huven. Under den perfekt ledade motorhuven finns Hemi-V8n. Åtta separate elkablar går från det fördelarlocket till respektive försänkta portar i de svarta ventilkåporna. Motorn har korrekta kylslangar såväl som båda batterikablarna, den ena till blocket, den andra till startmotorn. En kromluftrenare och oljepåfyllningslock pryder motorn. Smala röda däckslinjer pryder däcken på Magnumhjulen. Bagagerummet är också komplett med en mönstrad matta, reservhjul, domkraft samt bränslepåfyllningsröret. Naturligtvis är chassidetaljerna kompletta och fjädringen fungerar.