Crestliner introducerades 1949 som en drömbil The New Star of the Highway. Den var toppen av raden av Fords första helt nya efterkrigsbilar som var baserade på Tudor coupe. 1950-års förbättrade modell var Fords snabba svar på GMs fenomenalt populära 1949-1950 ”hardtop-cabriolet”-modeller. Förkrigsbilarna hade breda stänkskärmar och smala motorrum introducerade nu Ford en kaross av pontontyp, en bil med vinyltak, tvåfärgslackering och en lyxig interiör. Crestliner var en tvådörrars sedan med två runda strålkastare och en hög motorhuv. De rundade formerna och de skulpterade dörrpanelerna som efterliknade äldre stänkskärmars former var designnyheter och var kombinerad med ”Bullit-nosen” – liknade noskonen från ett P-51 Mustang-jaktplan.
Under huven fanns Fords berömda flat-head 239 kubiktum V8 på 101 hästkrafter kombinerat med en manuell 3-växlad låda.
Även om 1950 Crestliner var elegant, men $200 dyrare än Tudormodellen, såldes endast 17601 detta år. Crestliner tillverkades t.o.m. 1951 med få ändringar.
Danbury Mints eleganta två-färgade Sunliner är full av detaljer som ett vinyltak, dubble yttre backspeglar, en radioantenn som kan höjas, en öppningsbar bensinlucka, ett reservhjul som kan tas ut från bagagerummet. Framsätets ryggstöd kan fällas framåt för att kunna komma in till baksätet. Instrumentbrädan är detaljerad med läsbara mätare. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring. Under motorhuven finns V8n med tändkablar och kylslangar. Dessutom finns flera dekaler i motorrummet som kan läsas med förstoringsglas. Stötfångarna samt Bullit-nosen bör påpekas.