Ford introducerade sin tredje generation Thunderbird 1961 som snabbt fick smeknamnet ‘Bullet Bird’. Stylingen (av Bill Boyer) återspeglade den era där den kläcktes; i början på 1960-talet med rymdåldern och oron över det kalla kriget. Denna tredje generationen influerades utan tvekan från rymdraketer och luftburna projektiler. Det mest utmärkande kännetecknet för 1961 var ‘Swing Away’ratten. Med växelspaken i parkeringsläget kunde ratten föras 460 mm i sidled till höger så att föraren lätt kan lämna fordonet. Bilen var av 2-dörrars karosstyp, 390 kubiktum V8-motor på 300 hästkrafter och med automatisk 3-växlad Cruise-O-Matic växellåda. 1961 Thunderbirds kunde fås med luftkonditionering, elektriska fönsterhissar, elmanövrerade stolar, AM-radio och däck med vita sidor. Flera funktioner, som servostyrning, servobromsar, back-up belysning och separate framstolar ingick som standard, kostsamma alternativ på de flesta andra bilar den tiden. Femtio Thunderbirds användes vid president John F. Kennedy installationsparad till Vita Huset. Dessutom ägde han personligen en vit 1961 Thunderbird Convertible. (Antagligen med hjälp av utnämningen av Fords Robert McNamara till försvarsminister.) Allmänheten uppskattade bilens styling och försäljningen uppgick till 73051 enheter, inklusive 10516 cabrioleter, under det första året.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbird-modeller genom åren. De erbjud ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’. De fortsatte med ‘Square Birds’ modellerna från ’58 till ’60 och därefter denna 1961 ‘Bullet Bird’.
Danbury Mint har gjort ett mästerligt jobb med den här 1961 ‘Bullet Bird’. Grillen, bakljusen och kromlisterna på bakskärmarna är alla korrekta. Passform och finish är utmärkt, alla kromdekorationer är i överstämmelse med originalet. Bilen kommer med ett par borttagbara skärmkjolar som ger en möjlighet att visa bilen med eller utan dem. Den detaljrika interiören är också mycket fin. Instrumentbrädan är detaljrik med mätare som har läsbara siffror. Ratten kan föras i sidled, ryggstöden kan lutas framåt och mittkonsollocket kan öppnas. I motorrummet finns 390 kubiktum V8-motorn som är reproducerad med elkablar och kylslangar. Bagagerumsmattorna har rätt mönster. Underredet är detaljerat med hjulupphängningen som fungerar.