1949 var året då helt nya bilkonstruktion introducerades i USA efter andra världskriget. Oldsmobile 88 är en bil i full storlek som såldes och tillverkades av Oldsmobile från 1949 till 1999. 88-serien var också en bildledare för Oldsmobile, särskilt under de första åren (1949–51), då den var en av de bästa presterande bilarna tack vare sin relativt lilla storlek, låga vikt, och avancerad V8-motor med hög kompression med overheadventil. Namnkonventioner som använts av GM sedan 1910-talet för alla divisioner använde alfanumeriska beteckningar som ändrades varje år. Från och med efter kriget ändrade Oldsmobile deras beteckningar och standardiserade dem så att den första siffran betecknade chassiplattformen, medan den andra siffran betecknade antalet cylindrar.
Oldsmobile introducerade 88-märket 1949. Den fick sitt namn för att komplettera de redan existerande 76:an och 98:an och tog platsen för 78:an med rak 8-motor i modellutbudet. Den nya bilen använde samma nya A-kroppsplattform som 76:an med rak 6-motor men parade ihop den med den nya 303 kubiktum Rocket V8-motorn som producerade 135 hästkrafter. Denna kombination av en relativt liten lätt kaross och stor, kraftfull motor gjorde att den var en snabb bil.
Danbury Mints 1949 Oldsmobile Rocket 88 är en av favoritmodellerna. Anledningen är modellens perfektion vad beträffar formen, grillen, navkapslar och emblem som är små konstverk. Vind- och bakruta, fönster, kromlister, dörrhandtag, strålkastare och baklampor är exakt reproducerade. Den mörkgröna lacken är perfekt. Instrumentpanelen är detaljerad och hastighetsmätaren har läsbara siffror. Ratten med signalratt och sätena har den för perioden rätta utseendet. Framsätets ryggstöd kan lutas framåt. Noggrann uppmärksamhet ägnas motorrummet med luftfilter, oljefilter, generator, remmar och kylslangar. I bagagerummet finns ett reservhjul som kan tas ut. På bakluckans insidan finns in informationsdekal. Luckan till bensintanklocket kan öppnas.