Även om Ford 1955 verkade vara helt ny när den introducerades var den faktiskt baserad på en omkonstruktion av 1954-års plattform. Fairlane Crown Victoria är verkligen en 2-dörrars sedan. En av de trevligaste Ford som någonsin gjorts, den har rena linjer och en solid framtoning. Ett kromtakband förbinder B-stolparna. En nyhet var den välvda hela vindrutan. Detta år var när bilar med tvåfärgad lackering blev vanlig och som uppskattades av köparna. Ett begränsat antal tillverkades med en tonad akrylglaspanel på främre delen av taket.
Fords stylist John Najjar var ansvarig för designen av instrumentbrädan ’Astra-Dial Control Panel’ med den speciella hastighetsmätaren. Basen på Astra-Dial hade blinkerpilar, varningslampor för generator och oljetryck, och mätare för bränsle och motortemperatur. Värmarreglage, radio och klocka fanns som tre cirkelformade enheter i mitten av instrumentbrädan.
En 272 kubiktum V8 på 182 hästkrafter var den kraftfullaste motorn som erbjöds.
Mer än 33165 Crown Victoriabilar tillverkades av 1955-års model varav endast 1999 med det gröna genomskinliga plexiglastakpanelen. Priset var $2372 på dessa Skyliners.
Franklin Mints 1955 Ford Crown Victoria i vitt kombinerat med metallic lila lack är verkligen en blickfångare. Den har tillverkats in en begränsad upplaga, Exteriört, allt är på plats. De kromade delarna är utförda i exakt skala, vilket accentuerar den generellt välproportionerade bilen. Interiören är detaljrik med instrumentbrädan som har läsbara mätare. De realistiska sätena samt dörrhandtag och fönstervevar bör beundras. Motorrummet är välgjort med den detaljrika V8-motorn samt ’See-Clear’ vindrutespolarväskebehållaren finns där. Kontinentalsatsens täckta reservhjul kan svängas åt sidan, precis som på originalet, så att bagageluckan kan öppnas. I bagagerummet finns nummerplaketten. Chassidetaljerna är fint reproducerade.