Efter den officiella kapitulationen av Japan i september 1945 återupptogs långsamt produktionen av civila bilar. Henry Ford II och designern E.T. Gergorie gick ihop och kom upp med Sportsmanmodellen. En woodie cabriolet som de trodde skulla attrahera köpare och som skulle intoduceras 1946. En prototyp byggdes i oktober 1945 och fick klartecken för full produktion. Försäljningen var tyvärr låg och produktionen varade bara i två år. Men trots detta lämnade ’Sportsman’ en outplånlig prägel på bilhistorien efter andra världskriget.
Ford ägde stora delar av timmer och hade länge byggt sina egna kombibilar med träkkaross. Därför var det ett enkelt att komma igång med tillverkningen. Cabrioletmodellen fick sina yttre stålpaneler ersatta med böjda trä- eller plywoodpaneler. Motorn var 239 kubiktum V8n på 100 hästkrafter. Priset på Sportsman var 33% högre än priset för en vanlig convertible. Ford tillverkade 1209 Sportsman 1946, 2250 1947 och 29 1948, även om dessa 48:or faktiskt byggdes 1947 och fick sitt serienummer ändrat till 1948-modellåret.
Danbury Mints 1948 Sportsman, som tillverketas i en begränsad upplaga, är otroligt fin. Strålkastare, bakljus och stötfångare är snyggt utförda. Grillen, kromlisterna och navkapslarna är perfekta. Den har två utvändiga backspeglar. Interiören är snyggt gjord med röda säten, en fin ratt, instrumentbräda med fint reproducerade mätare med läsbara siffror. Framsätets ryggstöd kan lutas framåt. Motorrummet med V8-motorn är imponerande. I bagagerummet finns ett reservhjul. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring och där finns nummerplaketten.