Packard Custom Super Eight introducerades för 1940 års modell av Packard Motor Car Company för att ersätta den avvecklade Packard Twelve som deras förstklassiga lyxmodell.
Howard Darrin hade uppmärksammas av Packard efter att ha skapat en två-sits konvertibelt från en standard 1937 Packardkupé på begäran av skådespelaren Chester Morris. Denna bil bar styling cues som liknar den och andra som han byggt för dåtidens kändisar. Packarna som följde denna stil blev kända som ’Darrin Victorias’ med de utsträckta motorhuvar, avsaknad av fotsteg och med låga säten. Packard var filmstjärnorna i Hollywoods favoritbil. Denna lyxbil var ’The Car of the Stars’ och blev utnämnd till ’The Glamour Car of the Year.’ Motorn var ny för 1940, en 356 kubiktum raka 8-cylindermotorn på 180 hästkrafter. Den annonserades som den mest kraftfulla åttacylindriga motorn som erbjöds av någon biltillverkare 1940.
Packard ’Darrin’ inkluderades i Packhard katalogen för 1940 med tre modeller: Sport sedan, convertible sedan och convertible Victoria. De tjugo Convertible Victoria som tillverkades kostade $4570.
Franklin Mints 1940 Packhard är en reproduction av en klassiker som också blivit en mycket populär modellbil. Detta är en av de bilkarosser som är svåra att korrekt framställa i miniatyr. Strålkastare, stötfångare och den fällbar bagagehyllan baktill är fint utförda. Interiören är snyggt gjord med en fin ratt, rattväxelspak, instrumentbräda med läsbara mätare, dörrpaneler och säten. Självmordsdörrar som öppnas från framsidan. Ovanligt är att fönstren i dörrarna kan höjas och sänkas. Motorrummet är detaljerat med motorn som har kablar och dekaler. I bagagerummet finns ett reservhjul. Hjulen med däcken som har breda vita sidor ser fina ut med de kromade navkapslarna. Kardanaxeln roterar med bakhjulen och bilen har fungerande fjädring.