Chrysler New Yorker är en bilmodell som tillverkades av Chrysler från 1940 till 1996, och fungerade i flera decennier som märkets flaggskeppsmodell. New Yorker debuterade 1939 och som hjälpte till att definiera Chrysler-märket som en tillverkare av exklusiva modeller som var prissatta och utrustade för att konkurrera med Buick, Oldsmobile och Mercury.
New Yorker var Chryslers mest prestigefyllda modell och har varit tillgänglig i flera karossstilar, som sedan, coupé och cabriolet. New York Special Series C19 introducerades ursprungligen som en distinkt underserie av 1938 års Chrysler Imperial. De första cabrioleterna introducerades med den helt nya karossdesignen från 1940-modellerna. Den enda tillgängliga växellådan var den grundläggande treväxlade manuella. När Amerika gick in i andra världskriget den 11 december 1941 upphörde all biltillverkning i början av februari 1942.
När produktionen återupptogs efter andra världskriget 1946, blev New Yorker den lyxigaste Chryslermodellen. Till skillnad från de flesta bilföretag, gjorde Chrysler inga större förändringar med varje modellår från 1946 till 1948. 1947 sågs en mindre omdesign av däck, trim och instrumentpanel, medan de första 1948-talet var bara 1947-talet utan några synliga förändringar. New Yorkern hade en rak åttacylindrig 323,5 kubiktum motor på 135 hästkrafter. Efterkrigstidens Chryslers fortsatte att erbjuda Fluid Drive, med New Yorker som nu erbjuder den äkta Presto-Matic fyrväxlad halvautomatisk växellåda.
Danbury Mint har låtit tillverka denna mycket fina New Yorker i Sumac röd lackering. Den har dubbla yttre backspeglar samt spotlights. Exteriören är vacker med lister och emblem korrekt miniatyriserade Den röda färgen kontrasterar perfekt mot interiören med den bruna och skotskrutiga klädseln samt på dörrarna och sidopanelerna. Framsätets ryggstöd kan lutas framåt och solskydden vikas upp och ner. Instrumentbrädan är mycket fin med läsbara mätare. Motorrummet är detaljrikt vilket också gäller bagagerummet där det finns ett reservhjul.