1940-talet var det gyllene tider för de så kallade ‘Woody’ bilarna. 1949 betecknade slutet av flera års produktion av sådana bilar. Mercurys modell var inte en riktig Woody, dvs en massiv trävagn, utan istället var det en stålbaserad stationsvagn med utvändiga träpaneler. Ändå var det en god kompromiss mellan Mercurys nya efterkrigsdesign och de klassiska träfabriserade stationsvagnarna. Både Ford och Mercury tillverkade endast två-dörras stationsvagnar 1949. Denna Mercury Woody Wagon är en skönhet på alla sätt med dess klassiska träpaneler på sidorna. Den levererades med en V8-motor på 110 hästkrafter. Denna Mercury Woody kostade $2716 och var den dyraste Mercurybil detta år samt det tillverkades 8044 stationsvagnar under det utvidgade 1949 modellåret som startade redan den 29 april 1948.
Denna Danbury Mint Woody är otroligt fin med många detraljer. De ådrade träpanelerna på sidorna och på bakdörren är av finaste trä och polerad till fin lyster. Grillen är perfekt reproducerad. Radioantennen kan höjas och sänkas. MERCURY-skriften på motorhuven och MERCURY-emblemen på framskärmarna bör påpekas. Interiören är reproducerad i minsta detalj med instrumentbrädan som har läsbara mätare samt framsätets ryggstöd kan fällas framåt. V8-motor är detaljrik. Ett separat extra baksäte ingår samt ett verktyg att installera detta.