Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Han hade dåliga affärer och 1904 blev en av amerikansk bilism mest kända män William Durant chef för Buick-bolaget. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, General Motors, som 1950 tillverkade 4 miljoner personbilar, lastbilar och bussar. Det var den amerikanska bilen som gav upphovet till namnet ‘dollargrin’ på de strömlinjeformade, med förkromad kylargrill försedda lyxåk som efter andra världskriget kom från USA.
För att fira detta byggde GM flera vackra Buickmodeller detta år som Skylarkmodellen. Den baserades på två-dörrars Roadmaster convertible med all standardutrustning plus elfönster, servobroms, specialmattor och en “Selectronic” AM radio. Det var också året som den beryktade 322 kubiktum Nailhead V8-motorn introducerades. Buicks berömda Dynaflow automatväxellåda var det enda alternativet. Endast 1260 Skylark-cabrioleer producerades med ett pris på omkring $5000.
Denna Danbury Mint modellbil har tillverkats i en begränsad upplaga av 5000 är en fin kopia av Buicks lyxcabriolet. Den har ett kontinentalkit och en v-formad karossprofil, välvd vindruta och vackra Kelsey-Hayes kromekerhjul. Kromlisterna och emblemen är fint utformade. Strålkastare och baklyktor, grill och stötfångare fångar mycket väl 1953 års Buick Look. Interiören är fin speciellt utformningen av instrumentbrädan som har läsbara mätare. Med dörrarna öppnade kan Skylarkemblemen på tröskelplåtarna beskådas. Under motorhuven finns den detaljrika V8-motorn. Kontinentalkittet kan fällas bakåt för att öppna bakluckan.Underredet är detaljrikt med fungerande fjädring och där finns nummerplaketten. Bilen levereras med en separat vit sufflett.
Denna Danbury Mint modellbil är utan tvekan en fin kopia av Buicks finaste bilar på 1950-talet.