1948 var året då Cadillac införde en designtrend som skulle försvinna först 15 år senare, nämligen fenorna på bakskärmarna, inspirerade av stridsflygplanet Lockheed P-38 Lightning. Fenorna var ett påfund av Harley Earl, som nu stigit i graderna till chefsdesigner. Under hela 1950-talet kom bilarna år för år att bli allt längre, bredare och lägre samtidigt som motoreffekten ökade. Det här var tiden för jet-styling-signaler, min-är-större-än-din med krom, massor av krom.
År 1953 introducerades Cadillac Eldorado, som kom att bli norm för den amerikanska lyxbilen. Det första året tillverkades Eldoradon i en begränsad serie på blott 532 exemplar, samtliga i öppet utförande till priset av $7750,vilket var nästan dubbelt så mycket som en Coupe DeVille cab. Motorn var en 331 kubiktum V8 på 210 hästkrafter. 1953 Cadillac Eldorado var en stor bil som vägde över två ton och var nästan sex meter lång samt över två meter bred. Detta innbär att det finns massor av rum inuti, även i baksätet. Det var den bil som President Eisenhover valde för sin installationsparad. I denna bil kunde man kryssa fram längs vägen i all lyx omgiven av läder och krom. Dessa bilar är i dag enormt eftertraktde bland bilsamlare och betingar numera ett värde på flera miljoner kronor.
Franklin Mints Eldorado framhäver Harley Earls ‘look’ från de tidiga femtiotalets Cadillac mycket bra. Den har glänsande vit lack som kompletteras av inredning i rätt nyans av rött. På tal om krom, fram- och bakstötfångare ser lika massiva ut som på den riktiga bilen och är korrekt gjorda i skala. Interiören är ombonad med de fina sätena och en tvåfärgad ratt med kromsignalratt. Instrumentbrädan har många detaljer som mätare med läsbara siffror. Under motorhuven befinner sig V8-motorn i Cadillac blå. Under det graciöst rundade bagageluckan finnes ett täckt reservhjul och en domkraft. Den övergripande visuella effekten av denna modellbil är imponerade. Med den avtagbara vita suffletten på, ser denna skönhet lika fin ut som utan.