1948 var året då Cadillac införde en designtrend som skulle försvinna först 15 år senare, nämligen fenorna på bakskärmarna, inspirerade av stridsflygplanet Lockheed P-38 Lightning. Fenorna var ett påfund av Harley Earl, som nu stigit i graderna till chefsdesigner. Under hela 1950-talet kom bilarna år för år att bli allt längre, bredare och lägre samtidigt som motoreffekten ökade. Det här var tiden för jet-styling-signaler, min-är-större-än-din med krom, massor av krom.
År 1953 introducerades Cadillac Eldorado, som kom att bli norm för den amerikanska lyxbilen. Det första året tillverkades Eldoradon i en begränsad serie på blott 532 exemplar, samtliga i öppet utförande till priset av $7750,vilket var nästan dubbelt så mycket som en CoupeDeVille cab. Dessa bilar är i dag enormt eftertraktde bland bilsamlare, och betingar numera ett värde på flera miljoner kronor. 1953 Cadillac Eldorado var en stor bil, nästan sex meter lång och över två meter bred. Detta innbär att det finns massor av rum inuti, även i baksätet. Den vägde över två ton. I denna bil kunde man kryssa fram längs vägen i all lyx omgiven av läder och krom.
Franklin Mints Eldorado framhäver Harley Earls ‘look’ från de tidiga femtiotalets Cadillac mycket bra. Den här FM-modellen i glänsande vit lack introducerades 1991. Utseendet på denna FM-modell är tilltalande, den vita utsidan kompletteras av inredning i rätt nyans av rött. Instrumentbrädan har många detaljer med mätarna som har läsbara skalor. En tvåfärgad ratt accentuerad av en kromsignalratt liknar originalet. På tal om krom, fram- och bakstötfångare med sina gummihorn ser lika massiva ut som på den riktiga bilen och är korrekt gjorda i skala, Under motorhuven finns den detaljrika 331 kubiktum V8-motorn på 210 hästkrafter (i Cadillac blå men saknar tändkablar). Under det graciöst rundade bagageluckan finnes ett täckt reservhjul och en domkraft. Den övergripande visuella effekten av denna modellbil är imponerade. Med den avtagbara vita suffletten på, ser denna skönhet lika fin ut som utan.