För modellåret 1955 myntade Virgil Exner ’The Forward Look’ som målsättning för designen av DeSotomodellerna. För 1956 uppgraderade DeSoto vidare framåtdesignen med små fenor med dubbla antenner baktill, spjutliknande sidodekorationer samt staplade bakljus. Speciellt kan den högpresterande Adventurermodellen framhållas. Bilen kunde fås i olika iögonfallande två-färgskombinationer som korall, gul och turkos. Den var inte bara den snabbaste DeSoto utan också ansedd den mest attraktiva och med den bästa designen.
Under huven fanns 341 kubiktum Hemi V8-motorn på 255 hästkrafter och med ’delta wing’ luftrenare. Ett 12-volts elekriskt system introducerades detta år. PowerFlite automatlådan manövrerades med en tryckknappsväljare på instrumentbrädan. En tillbehörsdetalj var ’Highway-HiFi’-skivspelaren som tillverkades för DeSoto av CBS Electronics. DeSoto Adventurer var en utsökt bil med djärv styling och beprövad prestanda. Tyvärr såldes bara 996 bilar till ett pris av $3728 av denna modell som upphörde att tillverkas 1960 och DeSotomärket var historia 1962.
Danbury Mint fångar perfekt denna tvåfärgade Adventurer i guld- och svart finish (med navkapslar i guldton). Modellen är perfekt proportionerad med fina skalenliga reproduktioner av emblem och kromdekorationer. Små detaljer finns i överflöd som den fina grillen, strålkastarna, bakljusen, de höj och sänkbara radioantennerna och de utvändiga backspeglarna. Interiören är mycket detaljerad som sätena och dörrpanelerna. Instrumentpanelen med tryckknappsväljaren för automatlådan, mätarna, klockan och radion är perfekta. Dessutom finns även skivspelaren i bilen. Framstolarnas ryggstöd kan fällas framåt. I motorrummet är V8-motorn detaljerad med många separata delar, tillsammans med ledningar och slangar. I bagagerummet finns ett reservhjul som kan tas ut samt in informationsdekal på bakluckans insida. Bensinpåfyllningsluckan kan öppnas. Chassit är mycket exakt med korrekt avgassystem, transmission och fungerande fjädring.