Nash Metropolitan är en amerikansk bil som producerades i England och marknadsfördes från 1953 till 1961. I dagens terminologi är Metropolitan en ’subkompakt’, men denna kategori var ännu inte i bruk när bilen gjordes. Metropolitan såldes också som en Hudson när Nash och Hudson slogs samman 1954 för att bilda American Motors Corporation (AMC), och senare som en fristående märke under Rambleråren, liksom i Storbritannien och på andra marknader. Metropolitan designades i Kenosha, Wisconsin. Den designades som en andra bilen i en tvåbilsfamilj. Nashs ledning beräknade emellertid att det inte skulle vara livskraftigt att bygga en sådan bil från grunden i USA eftersom verktygskostnaderna skulle ha varit oöverkomliga. Det enda kostnadseffektiva alternativet var att bygga utomlands med hjälp av befintliga mekaniska komponenter (motor, transmission, bakaxel, upphängning och bromsar), vilket bara krävde verktygskostnaden för karossen och andra unika komponenter. Detta var första gången en amerikanskt designad bil, avsedd för Nordamerika, hade byggts helt i Europa.
Metropolitan gjordes i två modeller, en cabriolet och hardtop. Bland fabriksmonterade tillbehör märks kartljus, elektriska vindrutetorkare, cigarrettändare och ett ’kontinentalkit’ – ett bakmonterat reservdäck. En AM-radio, värmare och Whitewall-däck erbjöds som tillval för den amerikanska marknaden. Produktionen av ’Baby Nash’på Austins Longbridgefabrik startade i oktober 1953. Nash slogs samman med Hudson 1954 som marknadsförde bilen som en Hudson Metropolitan 1955.
För modellåret 1956 omdesignades den och inkluderade Metropolitan’s B-Series-motor med en 90,9 kubiktums motor med 52 hästkrafter. Polerade svepspår i rostfritt stål på sidorna innebar att tvåfärgade karosser introducerades. American Motors ändrade beteckningen till Metropolitan 1500 för att skilja den från de tidigare modellerna. Interiören ändrades och instrumentpanelen blev nu svartlackerad.
Franklin Mint har tillverkat denna lilla Baby Nash. Den blå- och vitlackerade modellbilen är mycket fin med ett kontinentalkit. Bilen har många detaljer, däck med vit sida och perfekt lack. I det detalrika motorrummet finns B-seriemotorn. Interiören är fin med den svarta instrumentbrädan och den blå mattan.