Schweizaren Louis Chevrolet grundade 1911 en bilfabrik i Amerika som 1918 ingick i världens största bilkoncern, General Motors, i Detroit. Chevrolet var den mest sålda amerikanska bilen i Sverige under 50-talet och de var populära som taxibilar, speciellt i Stockholm. Chevrolet Bel Air är uppkallad efter Bel Air, en stadsdel i västra Los Angeles. Den tillverkades under åren 1949-1980. Från och med årsmodell 1955 fanns den att köpa med V8-motor.
För år 1957 tillverkade GM några Chevrolet Bel Air med en bränsleinsprutad motor som gjordes med höglyftande kamaxeln – Duntov Cam – som var uppkallad efter den legendariska GM-ingenjören som injicerade seriös kraft i bilar som Corvette, samt också för en speciell Bel Air. Den försågs med ett Rochester bränsleinsprutningssystem med ett speciellt insug. Dessa bilar kom med en treväxlad manuell låda. Bilen hade tvåfärgad röd och silverinredning, guldanodiserad grill, spinner navkapslar och däck med breda vita sidor. Den hade en Wonderbar AM-radio. Av 1 530 fullstora ’57 Chevybilar med bränsleinsprutning byggdes bara 68 250-hk Bel Air cabrioletmodeller.
Det är knappast förvånande att de mycket populära Chevy Bel Air amerikanarna mellan 1955 och 1957 kom tidigt in i Danbury Mints sortiment av presionsmodeller. Denna unika 1957 Fuelei-cabriolet är ovanlig bland ‘Tri-Chevy’ bilarna och DMs reproduktion fångar verkligen utseendet på denna unika modellbil.
Danbury Mint tillverkade denna Fueliemodell i en begränsad upplaga av 5000 bilar. Interiören är fin med den tvåfärgade röda och silverinredning. Instrumentbrädan har mätare med läsbara siffror. Under motorhuven finns Rochester bränsleinsprutade V8n. Bilen har en treväxlad manuell växellåda samt med rattväxelspak. Speciellt kan nämnas de två bakre radioantennerna och gummihornen på stötfångarna. Däcken är exakta kopior av originaldäcken med vita däcksidor och som har korrekt bredd. I bagagerummet finns reservhjulet och domkraften med instruktionsdekalen.