Med det eventuella undantaget av woodies måste Chevy Nomads och Pontiac Custom Safaris från 1955-57 rankas som de coolaste stationsvagnarna som någonsin tillverkats. Ingen annan stationvagn har någonsin uppnått den nästan klassiska status som Chevrolets Nomad 1955 åtnjutit. Den började som en populär Corvettebaserad drömbil som visats på GM Motorama 1954. Genom att kombinera en familjesedan med en lastvagns praktiska nytta, började produktionen av Nomaden i februari 1955. Nomaddesignen inkluderade ett räfflat tak och en baklucka med kromlister. Interiören hade säten med våffelmonstrad klädsel. Endast 8386 Nomader byggdes 1955. Dessa nyttofordon uppskattades som konventionella vagnar, men deras relativt höga pris gjorde att försäljningen var låg. GM ändrade sitt sortiment 1958 och uteslöt modellen. Naturligtvis är dessa sublimt stiliga bilar mycket eftertraktade idag.
1957-års Chevroletbilar introducerades i september 1956. Det var tillgängligt i tre seriemodeller och en tvådörrars stationvagn, Nomad och tillverkades som en Bel Air-modell. Ursprungligen ville General Motors ha en helt ny bil för 1957, men produktionsförseningar krävde att 1955–56 designen kvarstog under ytterligare ett år. Men några förändringar finns, inkluderade en ny instrumentbräda, förbättrad tätning av karross och hardtop samt flytten av luftintagen till ovanför strålkastarsargerna. vilket resulterade i den distinkta krominfattade strålkastarna som hjälpte till att göra ’57 Chevrolet till en klassiker. Fjortontums hjul ersatte de tidigare femtontums hjulen från tidigare år för att ge bilen en lägre hållning, och en bred grill användes för att ge bilen ett bredare utseende framifrån. De nu berömda ’57 Chevrolet fenorna designades för att duplicera det breda utseendet bak.
Danbury Mints modell av 1957 Nomaden ser exakt ut som originalet, den är oklanderlig och detaljer finns i överflöd. Mångfalden av yttre och inre detaljer är välgjorda och i rätt skala. Instrumentpanelen, ratten och rattstången representerar den nya Chevy looken, och de ljusa tröskelplåtarna bär ‘Body by Fisher’ logotyper. Reservhjulet under det avtagbara locket i lastområdet och där finns också en domkraft. Motorn, 265 kubiktum V8-motorn på 262 hästkrafter, har reproducerats med alla kablar, slangar och emblem.
Nomad-stationvagnarna är mycket eftertraktade idag och det gäller också Danbury Mints Nomadmodellbilar.