Namnet ‘Fairlane’ kommer från Henry Fords lantegendom Fair Lane utanför Dearborn, Michigan. Ford Fairlane 500 Skyliner tillverkades av Ford Motor Company för åren 1957 till 1959. Den infällbara takmekanismen – även känd som ‘Hide-Away Hardtop’ eller i Sverige ‘Plåt-Cabbe’. Ford Fairlane 500 Skyliner hade en komplex mekanism som vek ned främre delen av taket och drog tillbaka och sänkte ned taket i bagagerummet. Inga hydrauliska mekanismer användes som i vanliga cabrioletbilar från den tiden. Skylinertaket har sju reverserbara elmotorer, fyra lyftdon, en serie reläer, tio gränslägesbrytare, tio solenoider, fyra låsmekanismer för taket och två låsmekanismer för bagageluckan och totalt 185 m elledningar. Den kunde levereras med en 312 kubiktum V8-motor på 245 hästkrafter. Skylinern introducerades inte förrän i mitten av året men trots ett pris på nästan $3000 såldes 20766 Skyliners introduktionsåret. President Eisenhower fick den första bilen som rullade av monteringsbandet.
Franklin Mints kanske finaste mästerverk. Den här gången, i svart och vitt, och i form av den berömda plåtcabben, 1957 Ford Fairlane 500 Skyliner. Interiören ser snygg ut med sina tvåtonade svarta och vita klädsel i ett vinylliknande mönstrat material som i den riktiga bilen. Instrumentbrädan är fin och detaljerad. Det finns solskydd. Kromlister och emblem är snygga och korrekt återgivna. Passformen är bra så att du kan ha problem med att öppna motorhuven eller lyfta upp den otroliga plåtcabben som befinner sig dold i bagagerummet. I motorrummet kan den detaljrika Thunderbird Special V8-motorn med ‘Thunderbird’ namnet på ventilkåporna beskådas. Plåttaket har perfekt passform. Med denna på plats, innan bakluckan stängs kan man se ‘picknickkorgen’ lagringsfacket i bagagerummet. Tack vare Franklin Mint med deras fantastiska teknik gör det mjöligt att återskapa och uppskatta gårdagens fantastiska bilar.