Impalanamnet introducerades 1958 och var Chevrolets allra första bil med det namnet. Under ett år då kromdekorationer var fashionabelt, var Impalan snygg och dess myckna krom var smakfullt applicerad. Chevrolet Impala från 1958 hade en ovanlig design som bara varade ett år och som inte liknade tidigare årsmodeller. Designen var endast tillgängligt på BelAir, cabriolet- och sportkupémodellarna. Fyra strålkastare introducerades. Impalaemblemet – de korsade flaggemblemet finns på framsida av motorhuven. Stora kromade ‘luftintag’ finns på bakskärmarna. ‘Super Turbo Thrust’ 348 kubiktum V8-motorn på 280 hästkrafter var det kraftigaste motorvalet. Dessutom kunde Impalan fås med den nya ’Turboglide’ automatlådan. En djupt tvåekrad ratt med Impalaemblemet och Impalanamnet på instrumentbrädan tillsammans med sex separata baklljus gav bilen ett lyxig – sportig look som skilde sig från andra Chevroletmodeller. En bakre radiohögtalare monterad i baksätet var standard.
Danbury Mint tillverkade denna 1958 Impala Convertible redan 1993. Den vackra tropiska turkosfärgen är väldigt fin och dörrarna, motorhuven och bagageluckan har fin passform. Kromlisterna som det finns gott om har applicerats noggrant. Bilens proportioner ser bra ut. Skärmkjolarna utgör en del av karossen och är inte avtagbara som ibland är fallet hos DM-modellerna. Bilen kommer med ett kontinentalkit. I bagagerummet i svart plast finns ytterligare ett reservhjul trots kontinentalkittet. I det snyggt dekorerade motorrummet finns den detaljrika ‘Super Turbo Thrust’ V8-motorn. DM gjorde ett bra jobb med att reproducera den mångfärgade klädseln. Dörrpaneler, ratt, mattor och den fina instrumentbrädan har många detaljer. Den legendariska ’58 Impalan kommer alltid att sticka ut som speciell..