Impalanamnet introducerades 1958 och var Chevrolets allra första bil med det namnet. Under ett år då kromdekorationer var fashionabelt, var Impalan snygg och dess myckna krom var smakfullt applicerad. Chevrolet Impala från 1958 hade en ovanlig design som bara varade ett år och som inte liknade tidigare årsmodeller. Designen var endast tillgängligt på BelAir, cabriolet- och sportkupémodellarna. Fyra strålkastare introducerades. Impalaemblemet – de korsade flaggemblemet finns på framsida av motorhuven. Stora kromade ‘luftintag’ finns på bakskärmarna. ‘Turbo Thrust’ 348 kubiktum V8-motorn på 280 hästkrafter var det kraftigaste motorvalet. En djupt tvåekrad ratt med Impalaemblemet och Impalanamnet på instrumentbrädan tillsammans med sex baklyktor gav bilen ett lyxig – sportig look som skilde sig från andra Chevroletmodeller. En bakre radiohögtalare monterad i baksätet var standard.
Danbury Mint tillverkade denna bil redan 1993 men ändå står den sig fortfarande bra. Den vackra tropiska turkosfärgen är väldigt fin och dörrarna, motorhuven och bagageluckan har fin passform. Kromlisterna som det finns gott om har applicerats noggrant. Bilens proportioner ser bra ut. Skärmkjolarna utgör en del av karossen och är inte avtagbara som ofta är fallet hos DM-modellerna. Bilen kommer med ett kontinalkit. I bagagerummet i svart plast finns ett reservhjul trots kontinentalkittet. I det snyggt dekorerade motorrummet finns ‘Turbo Thrust’ V8-motorn som dock saknar tändkablar. DM gjorde ett bra jobb med att reproducera den mångfärgade klädseln. Dörrpaneler, ratt, mattor och den mycket fina instrumentbräda har många detaljer. Den legendariska ’58 Impalan kommer alltid att sticka ut, särskilt som Impalan introducerades detta år.
En mycket poplär modellbil som inte bör saknas i någon samling. En lycklig ägare av den här bilen vill säkert också skaffa Danbury Mints detaljrika modell.