Chrysler New Yorker är en bilmodell som producerades av Chrysler från 1940 till 1996 och fungerade i flera år som varumärkets flaggskeppsmodell. New Yorker-namnet hjälpte till att definiera Chrysler-varumärket som en tillverkare av exklusiva modeller, prissatta och bättre utrustade över andra amerikanska märken som Ford och Chevrolet men under lyxbilar som Cadillac, Lincoln och Packard. Chrysler-bilarna designades om för modellåret 1957 med Virgil Exners ‘Framåtblick’ till en kostnad av 300 miljoner dollar. New Yorker från 1957 hade en kraftfull 392 kubiktum Hemi V8-motor på 345 hästkrafter. Modellerna från och med 1957 levererades med TorqueFlite 3-växlad automatisk växellåda och en Torsion bar-fjädring som heter Torsion-Aire som gav en smidigare hantering och körkvalitet. 1958 modellen förändrades mycket och hade fenor som började precis bakom dörrarna, dubbla strålkastare samt mindre bakljus. Flygstylingen som Chrysler använde vid den här tiden visar sig verkligen bra i denna New Yorker med de svepande stjärtfenorna med dubbla radioantenner. The Hemi V8 motorn ökades till 345 hästkrafter och ‘Auto-Pilot’ farthållare introducerades detta år. Chryslers försäljningen minskade 1958 pga resessionen med 17411 New Yorkers tillverkade.
Danbury Mint har tillverkat både en 1958 Chrysler 300D Hardtop och nu också denna 1958 New Yorker Hardtop. Denna fina DM-modell i grön metallack är inbjudande. Med snygga däck med breda vita sidor och med coola navkapslar dras blicken till denna vackra Crysler. De svepande svansfenorna med de två radioantenner med kromkulor på bilens bakflyglar förstärker det flygplansinspirerande utseende.
Denna fina Danbury Mint New Yorker i grön metallack är inbjudande. DMs ‘New Yorker’ folieskrift av krommetall på framskärmarna är mycket fina och i korrekt skala. Den främre stötfångaren sveper runt framskärmarna och omsluter grillen. Den nedre kromlisten på framkanten av motorhuven fortsätter på sidorna för att bilda hjulhuslister runt framskärmarna. Notera kromlisterna ovanpå dörrarna, mellan de inre dörrpanelerna och yttersidan. Bränslepåfyllningsluckan kan öppnas. Dörrarna och motorhuven kan öppnas och är monterade med de speciella DM saxgångjärnen. Interiören och bagageutrymmet är mycket detaljerade. Solskydden kan fällas upp och ner och framsätets ryggstöd är fällbara framåt. Mönstret på sätena och dörrinnersidorna är spektakulära. Reservhjulet kan tas ut och domkraften med verktyg finns i bagagerummet. Naturligtvis är motorn centrum för uppmärksamheten. DM har ägnat stor omsorg för att tillverka realistiska kylslangar, elledningar, tändkablar och dekaler.