Pontiac Bonneville är en bil som byggdes av Pontiac 1957 till 2005. Namnet kommer från Bonneville Salt Flats i Utah, platsen för tidiga biltävlingar och hastighetsrekord, som i sin tur fick namnet efter den amerikanska arméofficern Benjamin Bonneville. 1958 adopterade Pontiac ”New Direction Styling” vilket innebar längre, lägre och bredare bilar och med dubbla strålkastare fram samt dubbla baklysen. 1958 var GMs 50-årsjubileum och Bonnevillemodellen skapades som Pontiacs mest sofistikerade jubileumsmodell. Man ville skapa en bil med: ”sports car thrills on a luxury car level.” Denna bil blev början på Pontiacs personliga lyxbilar med utmärkta prestanda.
Boneville kom med en 370 kubiktum ”Tempest” V8-motor på 285 hästkrafter som standard. Men man kunde som alternativ få Tri-Power V8n på 300 hästkrafter. Bonneville blev därmed en av Pontiacs top-of-the-line modeller. Storleksmässigt var denna Bonneville mer eller mindre ett kryssningsfartyg. En lång motorhuv och en lång bagagelucka speciellt med kontinentalkittet baktill bidrog till detta.
Danbury Mints modell är imponerande. Bilen i turkoslack med den två-tonade matchande interiören är otroligt fin. Lägg märke till den fotoetsade Bonnevilleskriften framtill på nederkanten av framskärmarna sant emblemet högre upp. Radioantennen kan höjas och sänkas, solskydden kan fällas upp och ner, samt de främre ryggstöden kan fällas framåt. Instrumentbrädan, dörrhandtagen, låsknapparna och fönstervevarna kvalitet måste framhållas. Skärmkjolarna är avtagbara. Motorhuven öppnas på saxfjädergångjärnsmekanismen. I motorrummet finns den detaljrika V8-motorn med den avtagbara luftrenaren. I bagagerummet finns domkraften och verktyg men inget reservhjul som istället finns i kontinentalkittet som kan svängas till vänster för att kunna öppna bakluckan. Lägg också märke till den öppningsbara backlampan på förarsidan som döljer bensinlocket. Och sist men inte minst måste man beundra alla detaljer på underredet med fungerande fjädring.