1948 var året då Cadillac införde en designtrend som skulle försvinna först 15 år senare, nämligen fenorna på bakskärmarna, inspirerade av stridsflygplanet Lockheed P-38 Lightning. Fenorna var ett påfund av Harley Earl, som nu stigit i graderna till chefsdesigner. Under hela 1950-talet kom bilarna år för år att bli allt längre, bredare och lägre samtidigt som motoreffekten ökade. Det här var tiden för jet-styling-signaler, min-är-större-än-din med krom, massor av krom. Några av dessa amerikanska 50-tals bilar hade massiva fenor och bakre stötfångare som efterliknade jetflygplanens efterbrännare. Krom utgjorde en stor del av bilens form från stötfångare till stötfångare.’Biarritz’ syftar på den franska Hotel du Palais anläggningen med utsikt över Atlanten i Frankrike. Grundades 1854 som bostad för Napoleon III.
Motorn i denna convertibel utgjordes av en 390 kubiktum V8 på 345 hästkrafter. Standardutrustning inkluderade bl.a. servobromsar, servostyrning, sexvägs säten, dimljus, fjärrmanövrerad bagagelucka, och elektriska dörrlås.
Länge erkänd för att vara ’King of Fins’ och denna ’59 är den ultimata femtiotalets Caddy.
Franklin Mint har producerade denna gröna cabriolet i en begränsad upplaga av 2500 exemplar. Den är otroligt vacker och tilltalande. Den bruna interören kontrastera bra mot den glänsande gröna lacken. Den detaljerade instrumentbrädan har mätare med läsbara siffror. Dörrpanelerna är väl detaljerade med handtag i rätt skala. Motorrummet med V8-motorn är detaljrik. I bagagerummet finns ett reservhjul samt nummerplaketten. Underredet är också detaljerat. Denna Caddy ett utmärkt exempel på de amerikanska bilarna från 1959.