Pontiac Bonneville är en bil som byggdes av Pontiac 1957 till 2005. Namnet kommer från Bonneville Salt Flats i Utah, platsen för tidiga biltävlingar och hastighetsrekord, som i sin tur fick namnet efter den amerikanska arméofficern Benjamin Bonneville. 1959 blev Bonneville en av Pontiacs top-of-the-line modeller. Bonneville spelade en viktig roll samma år med introduktionen av Pontiacs två marknadsföringskampajner – ‘Split Grill’ och ‘Wide Track’. Det sistnämnda var faktiskt korrekt eftersom Pontiac vidgade avståndet i sidled mellan hjulen längre ut mot skärmarna och skapade vad som ansågs vara de bäst fungerande bilarna i full storlek i branschen.
Storleksmässigt var 1959 Pontiac Bonneville mer eller mindre ett kryssningsfartyg. En lång motorhuv och en lång bagagelucka, gott om plats för förare och passagerare och kolla in dessa ‘tvilling fenor’. Bakifrån är man inte säker på om man följer ett jaktflygplan eller en bil!
Danbury Mints skalmodell är lika imponerande som originalet i sin massiva storlek. Bilen i elfenbenslack med den flerfärgade interiören i silver, vitt och rött är mycked lyckad. Den kommer med en separat svart sufflett, bagageutrymmet har ett reservhjul. Dörrarna kan öppnas på de inre gångjärnen. Radioantennen kan höjas och sänkas, solskydden kan fällas upp och ner, samt ryggstöden kan fällas framåt. Modellen kommer med avtagbara fenderkjolar. Modellen har en perfekt passform med minimala springor mellan karrossdelarna. Interiören i denna DM modell är nycket fin. Instrumentbrädan, golvet med mattor, och sätena bör speciellt studeras. Kromemblemen består av separata delar. Dörrhandtagen, låsknapparna och fönstervevarna måste framhållas. Motorrummet är ett rent mästerverk som inkluderar 389 kubiktum V8-motorn på 315 hästkrafter. Motorhuven öppnas på saxfjädergångjärnsmekanismen. Undersidan av huven är försedd med en simulerad isoleringfilt. I motorrummet är luftrenaren avtagbar för att beskåda förgasaren.
Detta är en av Danbury Mints mest lyckade modeller och mycket begärlig bland samlare.