Cadillac Eldorado, designed by Chuck Jordan, var en lyxbil som tillverkades av Cadillac från 1952 till 2002 under tolv generationer. Eldorado var toppen av Cadillacmodellerna. Modellnamnet Biarritz är taget från en stad i Frankrike. 1960 Elderado Biarritz cabriolen liknar 1959-modellen, men med en mer återhållsam styling. Förändringar inkluderade en ny bred grill, ny stötfångare framtill och nya främre blinkners. Motorn var en 390 kubiktum V8-motor på 345 hästkrafter. Standardutrustning inkluderade servobromsar, servostyrning, automatisk växellåda, dubbla back-up lampor, två-hastighets vindrutetorkare, sexvägs elektriska säten, luftfjädring, elektriska dörrlås och dimljus. Det första som märks är bilens längd. Bilen är naturligtvis lång men med stylingbytet från ’59 till ’60, ser bilen ut som en förlängd limousine, 59-modellens fenor var massiva. Dessa är nu mer stilettformade. Endast 1285 exemplar tillverkades av cabrioletmodellen.
Danbury Mints 1960 Eldorado som tillverkats i en begränsad upplaga av 5000 är imponerande. DMs användning av krommetallfolie är fantastiskt i ’Eldorado’ skriften på vardera sidan av framskärmarna och tvärs över bagageluckan. De små dörrlåsknapparna och makeupspegeln på solskyddet ger en välkommen inbjudan till interiören. Ratten, instrumentbrädan och sätena är utomordentligt detaljerade. Det främre armstödet kan fällas upp, dörrdetaljerna och golvmattorna är perfekta. Dörrarna har den speciella gångjärnteknologin. Bagagerummet har ett täckt reservhjul med domkraften belägen bakom En istruktionsdekal finns på bagageluckans insida. Suffletten med det vita tyget känns riktig och har fina detaljer såväl över som under. Motordetaljerna är väl utformade. Antennen kan höjas och skärmkjolarna kan tas av. Chassiet har väl utformade detaljer som upphängningskomponenter, avgas- och styrleder samt nummerplaketten. Den långa kroppsprofilen, den underbara blå lacken och de turbinliknande hjulen fullbordar bilden av denna Cadillac. En landsvägskryssare av massiva proportioner.