Impala utvecklades från Bel Airmodellen och 1958 blev Impala en egen fristående modell och tillhörde toppen av de stora Chevybilarna. De modeller som erbjuds för 1960 inkluderade Sport Sedan, Sport Coupe, 4-dörrars Sedan och Convertible. Chevy Impala tog fart i början av 60-talet och visade sig vara en enorm framgång för Chevrolet. Impalan blev USAs bästsäljande bil vilket fortsatte under hela decenniet. 1960 Chevy Impala var en del av andra generationens Impalas. Styling för Impala 1960 liknade modellen 1959. Fenorna som var ett varumärke på 1950-talet och blev platt horisontella med ett mera vingliknande utseende. Impala som är känd för tredubbla bakljus på varje sida separerades som tre runda lampor 1960. Impalas dubbla strålkastare integrerades i grillen. Kromlisterna som gick längs kroppen 1959 försvann och den övergripande designen blev lite mer nedtonad. Impalas motorer sträckte sig från två versioner av raka sexor, och olika versioner av stora 348 kubiktum V8or, inklusive en på 280 hästkrafter – ‘Super Turbo Thrust’. Chevrolet sålde över 80000 convertibles 1960. Impala ’60 representerar begynnseln av muskelbilarna och är en värdlig represent från den eran.
Danbury Mint ska gratuleras för att göra en otroligt fin modell i en begränsad upplaga med fantastiska funktioner som talar för sig själv. Perfekt blå lack samt korrekta kromlister och emblem. Interiören är imponerande med inredningsdetaljer som rörliga solskydd, ryggstöden fram kan lutas framåt, en instrumentbrädan med läsbara mätare och en monterad a/c konsol. Motorhuven öppnas med gångjärn av saxtyp där den detaljarika V8-motorn finns med elledningar, slangar, luftkonditionering kompressorn, vidrutevätskebehållare samt dekaler. I bagagerummet finns ett avtagbart reservhjul och en domkraft med instruktionsdekalen på bakluckans insida. Nummerplåten baktill kan fällas ner för att komma åt bensinlocket. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring och där finns nummerplaketten.