Ford introducerade sin tredje generation Thunderbird 1961 som snabbt fick smeknamnet ‘Bullet Bird’. Stylingen av Bill Boyer återspeglade den era där den kläcktes; i början på 1960-talet med rymdåldern och oron över det kalla kriget. Denna tredje generationen influerades utan tvekan från rymdraketer och luftburna projektiler. Det mest utmärkande kännetecknet för 1961 var ‘Swing Away’ ratten. Med växelspaken i parkeringsläget kunde ratten föras 460 mm i sidled till höger så att föraren lätt kan lämna fordonet. Bilen var av 2-dörrars karosstyp, 390 kubiktum V8-motor på 300 hästkrafter och med automatisk 3-växlad Cruise-O-Matic växellåda. Detta år introducerades Thunderbird Sports Roadster. Sports Roadster var en begränsad cabrioletversion med Kelsey-Hayes ekerhjul, speciella emblem till de framskärmarna och ett passagerarhandtag på instrumentbrädan. Det mest utmärkade tillskottet till Sports Roadstern var en tonneau av glasfiber som täckte bilens baksäte och skapade ett utseende av en tvåsitsig sportbil. En Landaumodell infördes också 1962 som hade vinyltak och simulerade S-gångjärn. 1962 hade starka försäljningssiffror på 78 011 enheter (inklusive 9 884 convertibles, varav 1427 Sports Roadsters). Priset för Sports Roadstern var från $5439, $600 mer än den normala cabben.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbird-modeller genom åren. De erbjud ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’. De fortsatte med ‘Square Birds’ modellerna från ’58 till ’60 och därefter både ’61-modellen och denna 1962 ‘Bullet Bird’ Sports Roadster.
Danbury Mint har gjort ett mästerligt jobb med den här Sports Roadstern och har lyckats mycket väl att producera denna speciella modell och resultaten är … UTMÄRKT. Den kommer med tonneautillbehöret att placera över baksätet och Kelsey-Hayes ekerhjul med däck med vit däcksida. Interiören är spektakulär, med de röda sätena och framstolarnas ryggstöd som kan lutas frmåt, ratten som kan föras i sidled och det praktiska handskfacket i mittkonsolen som kan öppnas. Instrumentbrädan har mätare med läsbara siffror. Den vackert detaljerade V8-motorn, är ett mästerverk med elledningar, kylslangar och dekaler. Under bakluckan finns den nedfällda suffletten och ett reservhjul som kan tas ut. Fenderkjolarna saknas, pga ekerhjulen.