Pontiac GTO var en bil som byggdes av Pontiac från 1964 till 1974. 1964 introducerades en överraskning på bilmarknaden – GTO – en bil som liknade en Tempest men fungerade som en dragster. GTO betyder ‘Gran Turismo Omologato’ och fick sitt smeknamn då Amerika byggde de största bilarna på jorden. GTO var inte den snabbaste, den mest kraftfulla eller den mest extremera muskelbilen, men Pontiacs GTO utmärker sig att vara den första. The ‘Original Muscle Car’ följer uppkomsten av detta ikoniska fordon från den dagen under 1963 då Chief Engineer John Z. DeLorean lyckades klämma in en 389 kubiktum GTO-motor i en prototyp Tempest-coupe. Med den massiva V8n i en medelstor GM-bil skapade en av tidens snabbaste standardbilar samt en bil som nästan vem som helst med ett jobb hade råd med. Det startade som ett tillvalspaket som var begränsat till 5 000 enheter. Istället drev efterfrågan till det att mer än sex gånger så många producerades under första året. Därefter har GTO blivit en eftersökt muskelbil. Ofta installerades 389 kubiktum V8-motorn på 348 hästkrafter och utrustad med tre två-ports färgasare och dubbelt avgassystem. Transmissionen var t.ex. en manuell Hurst fyrväxlad Munche växellåda. Pontiac förvandlade en familjebil till en muskelbil.
Detta är en av Franklin Mints kvalitetsmodeller och tillverkad med hög noggrannhet. Interiördetaljerna är perfekta ända ner till läsbara mätare på instrumentbrädan. Höjdpunkterna inkluderar fungerande spiralfjädring fram och bak samt stötdämpare bak. Interiören med fällbara säten är snyggt utförd. Allt ser bra ut i motorrummet och V8-motorn har tändkablar och många fina små detaljer och dekaler. Bränsleledningarna ser fantastiska ut. Huvudcylinderns vakuumslang och kylarslangar ger extra realism. Exteriören är välgjord, inklusive den röda lacken. Underredet är också detaljerat. Däcken med röda linjer på sidorna och de förkromade hjulen bidrager till att ge ett snyggt intryck. Det finns till och med ett överdrag på reservhjulet i bagagerummet. På bakluckans insida finns även dekalen om domkraftens handhavande.