Den 17 april 1964 introducerade Ford sin första ‘ponny’ bil, Ford Mustang, som har blivit en mycket eftersökt bil av samlare. Med sin långa motorhuv och korta bagagelucka liknade den en sports roadster. Efter att ha kämpat för att övertyga Henry Ford II att bygga den första Mustangen, var Lee Iacoccas nya modell för 1965 väl mottagen speciellt efter den beprövade framgången från 1964. Flera förändringar av Mustang inträffade i början av det normala modellåret 1965 i augusti 1964, ungefär fyra månader efter introduktionen. Dessa bilar är kända som ‘sena 65-talet’. 1965 föddes Shelby Mustang, endast tillgängligt som fastback. I april 1964 introducerades Mustang, som omedelbart blev en av de mest populära bilarna som någonsin sålts av Ford. Den legendariska Shelby GT-350skapades utifrån ett samarbete med Ford Motor Company och den legendariska racerföraren Carroll Shelby. I augusti 1964 kontaktade Ford Carroll Shelby och bad honom att experimentera med Mustang 2+2 Fastback för att se om den kunde göras till en potentiell SCCA-racer (Sports Car Club of America). Resultatet blev Shelby GT-350 – spännande och snabb, och den vann. Den blev en omedelbar succé. Med 289 kubiktum Hi-Po-motorn på 306 hästkrafter och låg vikt gav den Ford en möjlighet att konkurrera i internationell bilracing. Genom att kombinera blixtsnabb hastighet och otrolig stil, satte GT-350 en standard för både streetracers och banracers.
1965 års GT-350 var en så stor framgång att Carroll Shelby fortsatte den ordinarie produktionen med en 1966 års modell. De enda betydande förändringarna var mestadels kosmetiska och några förbättringar för förarens komfort och säkerhet. 1966 GT-350 fortsatte att vara ett av de mest populära och allmänt erkända högpresterande Mustangerna i branschen. 1965 kunde man bara få den i bara en färg – vit med blå ränder. Men 1966 kunde du beställa din GT-350 i en av flera färger, t. ex. Sapphire Blue med vita ränder.
Franklin Mint tillverkade denna Shelby GT-350 i en begränsad upplaga av 1966 exemplar. Den här modellen är så realistisk att till och med huven är gjord av äkta glasfiber – precis som på originalbilen. Den fina instrumentbrädan med detaljerade mätare samt de fällbara ryggstöden utmärker denna modell. Interiören är perfekt – ända ner till mycket realistiska säkerhetsbältena. Naturligtvis har denna bil alla de funktionsegenskaper och detaljer som FM är känd för, som manövrerbar styrning, fungerande fjädring och dörrar, motorhuv och bagageutrymme som kan öppnas och stängas. Varje detalj av 289 kubiktum V8 motorn på 306 hästkrafter finns, ända ner till tändstiftskablarna. På insidan av bagageluckan finns informationsdekalen.