Den första generationen Cameros tillverkades mellan 1967 och 1969 och fanns både som hardtop och cabriolet. Den kom som ett svar på försäljningsframgången med Ford Mustang. Bilen gick att beställa med ett flertal utrustningspaket som t.ex. de högprestandautförande Camaro SS (Super Sport). RS-paketet (Rally Sport) var mer av ett ‘stylingkit’ och gick att kombinera med SS. Rally Sport var ett tillvalspaket som var tillgängligt med alla motorval. Rally Sport hade ett utseendepaket som lade till gömda strålkastare (vars dörrar gled horisontellt när de öppnades), unika bakljus, speciella lister och emblem. Paketet tillförde ingen prestanda men det såg bra ut. SS hade icke-funktionella luftintag på motorhuven och ett SS-emblem på grillen. Det var möjligt att beställa både SS och RS alternativen, vilket gör det till en RS/SS.
På motorsidan fanns både raka sexor och V8-motorer att välja mellan. 1967 Camaro SS kom som standard med en 350 kubiktum V8 som producerade 295 hästkrafter eller valfritt en 396 kubiktum bigblock V8 som producerade 375 hästkrafter. Andra prestandauppgraderingar inkluderade uppgraderad fjädring, större däck och styvare stötdämpare. Försäljningen uppgick till 34411. En fyrväxlad manual växellåda kunde fås med alla motorer. Den valfria automaten för SS 396-bilar var Turbo 400 treväxlad automat.
Den här Camaro 1967 är ett exempel på de många framsteg som modellbilledaren Danbury Mint kommit med. Lägg därtill alla funktionerna på dessa bilar vilket gör DM till en unik modellbiltillverkare. Denna modell har många detaljer som kromfälgar och däck med vit rand. Ett mycket detaljerat motorrum med 396 V8n med slangar, elledningar och dekaler. En fin interiör med en fint utförd instrumentbräda och ratt. Lägg märke till GM dekalen på framdörren. Framstolarna kan fällas framåt. Solskydden kan fällas upp och ned. På hyllan bakom baksätet finns stereohögtalarna. I bagagerummet finns ett reservhjul och domkraft. På bagageluckans insida finns två informationsdekaler. På undersidan av bilen finns även bromsledningarna.