Den första generationen Cameros tillverkades mellan 1967 och 1969 och fanns både som hardtop och cabriolet. Den kom som ett svar på försäljningsframgången med Ford Mustang. Bilen gick att beställa med ett flertal utrustningspaket, varav det kanske mest kända var Camaro Z/28. Det var ett tillvalspaket som bara fanns för hardtopbilarna. Det inkluderade en spoiler på bakluckan. breda racingränder och Rally Wheels fälgar med kromring och centrumkopp samt 7,35 x 15 dck med röd eller vit rand.
Ett annat högprestandautförande var Camaro SS (Super Sport). RS-paketet (Rally Sport) var mer av ett ‘stylingkit’ och gick att kombinera med såväl Z28 som SS. På motorsidan fanns både raka sexor och V8-motorer att välja mellan. T.ex. en 302 kubiktum V8 som angavs till 290 hästkrafter men det rörde sig nog om 400 tack vare den stora Holley 800 cfm 4-portsförgasaren.
Den här Camaro 1967 är ett exempel på de många framsteg som modellbilledaren Franklin Mint kommit med. Deras av ‘museum kvalitet’ producerade bilmodeller men ändå till överkomliga priser är ett mysterium hur detta är möjligt. Lägg därtill alla funktionerna på dessa bilar vilket gör FM till en unik modellbiltillverkare. Denna modell har många detaljer, däck med röd rand och fungerande fjädring. Ett mycket detaljerat motorrum med slangar, elledningar och dekaler. En fin interiör med en detaljerad instrumentbräda. Framstolarnas ryggstöd kan fällas framåt. I bagagerummet finns ett reservhjul. På bagageluckans insida finns två informationsdekaler. På undersidan av bilen finns även bromsledningarna.