Pontiac GTO var en bil som byggdes av Pontiac från 1964 till 1974. 1964 introducerades en överraskning på bilmarknaden – GTO – en bil som liknade en Tempest men fungerade som en dragster. GTO betyder ‘Gran Turismo Omologato’. då Amerika byggde de största bilarna på jorden. Med en massiv V8-motor i en medelstor GM-bil skapade en av tidens snabbaste standardbilar samt en bil som nästan vem som helst med ett jobb hade råd med. GTO har blivit en av de mest eftersökta muskelbilarna.
Pontiac GTO 1968 var en ny bil både när det gäller exteriör och interiör. Tre av de mest märkbara förändringarna var de dubbla scoopen på motorhuven, dolda strålkastare och den osynliga Endura-stötfångaren med samma färg som karossen. Interiören nydesignades nästan lika mycket som utsidan. Detta avser både instrumentpanelen samt sätena. Standarderbjudanden inkluderade sportiga redline-däck, Under motorhuven finns Ram Air II 400 kubiktum V8-motorn på 350 hästkrafter.
Danbury Mint valde en ljus guldlack för exteriören och parade det med en matchande interiörkombo också i guld. Ett djärvt val, men vackert. Den vita suffletten kontrasterar bra mot karossen men man har möjligheten att också betrakta modellen nedcabbad. Dessutom medger det en fantastisk möjlighet att beskåda passagerutrymmet med de detaljerade sätena, säkerhetsbältena med sina spännen, växelspaken med vit knopp samt träratten. Instrumentbrädan, golv och dörrdetaljer är också mycket fina. Solskydden kan vikas både uppåt och nedåt. Speciellt kan nämnas den utvändiga varvräknaren, med läsbara siffror, monterad på motorhuven
Den vanliga DM-perfektionen med delarnas perfekta passform är mycket tydlig här; den vita suffletten passar felfritt. Dörrarna, motorhuven och bagageluckan kan stängas med minimala springor, Fjädringen fungerar och lacken är felfri. I bagageutrymmet finns reservhjulet med domkraften och instruktionsdekalerna på insidan av bagageluckan. Motorn är av typisk DM-kvalitet med alla detaljer.