Den första generationen Cameros tillverkades mellan 1967 och 1969 och fanns både som hardtop och cabriolet. Den kom som ett svar på försäljningsframgången med Ford Mustang. Under 1969 såldes 243085 Camaros, 60000 färre än Mustangerna. Bilen gick att beställa med ett flertal utrustningspaket, varav det kanske mest kända var Camaro Z/28. Det var ett tillvalspaket som bara fanns för hardtopbilarna. Det inkluderade en spoiler på bakluckan. breda racingränder och Rally Wheels fälgar med kromring och centrumkopp samt 7,35 x 15 dck.
Ett annat högprestandautförande var Camaro SS (Super Sport). RS-paketet (Rally Sport) var mer av ett ‘stylingkit’ och gick att kombinera med såväl Z28 som SS. På motorsidan fanns både raka sexor och V8-motorer att välja mellan. T.ex. en 302 kubiktum V8 på 290 hästkrafter.
Den här 1969 Camaron är ett exempel på de många framsteg som modellbilledaren Franklin kommit med. Deras av ‘museum kvalitet’ producerade modellbilar men ändå till överkomliga priser är ett mysterium hur detta är möjligt. Lägg därtill alla funktionerna på dessa bilar vilket gör FM till en unik modellbiltillverkare. Valet av färger, orange och svart, är exakt rätt för den här modellen. Utseendet på vinyltaket är mycket naturtroget. Denna modell har många detaljer, hjul med Good Year däck och fungerande fjädring med bladfjädrar som böjer realistiskt och en roterande drivaxel när hjulen vrids. Ett mycket detaljerat motorrum med 302 kubiktum V8 motorn med slangar, elledningar och dekaler. En fin interiör med en fint utförd instrumentbräda och ratt. Framstolarnas ryggstöd kan fällas framåt. I bagagerummet finns ett reservhjul. På bagageluckans insida finns informationsdekaler.