1969 Dodge Charger: Ett brett spektrum av modeller erbjöds som en del av 1969 Dodge Charger-serien, inklusive basmodellen, en mer lyxig Special Edition ’SE,’ två racingmodeller – 500 och Daytona – och den högpresterande R/T (Road/Track). Endast en karossstil erbjöds – en två-dörrars hardtop. Chargern från 1969 fortsatte att använda samma kaross som från föregående år. Designskillnaderna kan lätt urskiljas med en ny uppdelad grill och nytt bakljusarrangemang. Den högpresterande R/T-Chargern har dubbla avgasrör, Red Line-däck, förstärkt fjädring och bromsar. Den har antinen en 375 hästkrafters, 440 kubiktum V8-motor eller en HEMI 426 kubiktum V8. De kom med en manuell Hurst-fyrväxellåda. Fabrikspriset för en Dodge Charger R/T 1969 var nästan $3600. Dodge tillverkade 19298 R/T men endast ett fåtal av dem hade HEMI V8n.
Danbury Mints 1969 Dodge Charger R/T. En dekal i framkanten av varje dörr informerar om vad som finns under huven, det står HEMI. Under den perfekt ledade motorhuven finns den fantastiska, orangefärgade 426 Hemi Head V8-motorn. Åtta separate elkablar går från det bruna fördelarlocket till respektive försänkta portar i de svarta ventilkåporna. Hemi motorn har korrekta kylslangar såväl som båda batterikablarna, den ena till blocket, den andra till startmotorn. En enorm kromluftrenare och oljepåfyllningslock pryder motorn. Den i gult lackerade bilen uppvisar den vanliga felfria finishen som är ett DM-kännetecken. En svart rand som löper runt bagagerummet med R/T-loggan. Smala röda däckslinjer pryder däcken på Magnumhjulen. Grillen har operativa strålkastardörrar. Ett praktiskt verktyg bifogas för att underlätta handhavandet. Bagrummet är också komplett med de mönstrade mattorna, avtagbart reservhjul, domkraft samt bränslepåfyllningsröret. Naturligtvis är chassidetaljerna kompletta och fjädringen fungerar. Interiören är vackert gjord med detaljer som separata svarta rallystolar fram, säkerhetsbälten, el-fönsterkontakter, en växelspak med träknopp, en instrumentbräda med alla mätare.