1970 Mustangerna betraktades som en standard på marknaden för muskelbilar. De var välgjorda och noggrant planerade. Mustangs försäljning påverkades av ett överflöd av muskelbilmodeller som produceras av nästan alla biltillverkare i Amerika. Även om muskelbilar i allmänhet var en enorm hit, fanns det inte tillräckligt med den totala efterfrågan på Ford att lyckas på 1970-marknaden. Även om detta innebar dålig försäljning för Ford fram till 1970, betyder det ett högt marknadspris idag för dessa sällsynta 1970-modeller. Till exempel kostade Mustang Boss 429 1970 cirka $4000. I dag kan samma bil nå ett pris av $250000. 1970 Mustang är den mest värdefulla hittills.
Några ändringar gjordes från Mustangmodellen från 1969, även om de hölls på ett minimum. Ford lade till nya vertikala sidomarkörer och standardhjulen uppgraderades till 500 Chrome Magnum-hjul och Ponyemblemet återplacerades till i mitten på grillen. Detta var en förändring från 1969-modellen där Ford hade emblemet placerad närmare förarsidan.
Mustang Boss 429 från 1970 anses av många vara en av de mest eftertraktade Mustanger genom tiderna. Det är det låga produktionsantalet som gör att den har ett speciellt samlarvärde men det är också önskvärd på grund av den otroligt kraftfulla Boss 429 V8 motorn. Ford tillverkade bara 499 av denna modell och de begränsade sin produktion till endast vit eller svart interiör.
Franklin Mint har gjort flera Mustanger innan den här som kanske är en av de mest intressanta Alla rätta detaljer finns, som det lilla reservhjulet i bagageutrymmet bredvid batteriet. Fina interiördetaljer inklusive instrumentbrädan. Chassidetaljeringen har utförts snyggt och i motorrummet finns elledningar och kylslangar. Fjädringen fungerar. Huvskoopet, den lamellförsedda bakrutan, däcken med de vita Good Year texten och med de fantastiska krommetallfolieemblemen och vindrutetorkarna är modellen fängslande.