Robert McNamara, VD för Ford 1958, beslutade att ge kunderna extra bagageutrymme och ett baksäte genom att producera denna nya Thunderbird. Chevrolets konkurrerande Corvette, bilen som introducerade det sportiga tvåsitsiga bilkonceptet i USA, två år tidigare än Thunderbirds debut. Med ett kubliknande tak och brist på rundade karossformer kom bilarna att kallas ‘Square Birds’. Med en ny 352 kubiktum V8 motor på 300 hästkrafter, tillgänglig med en tre-växlad manuell eller automatisk växellåda, lanserades denna mycket välutrustad T-Birden som en Personlig Lyxbil. Tidsandan trogen, togs många av denna Thunderbirds stilinsperation från raketåldern, liksom många andra bilmärken i slutet av femtiotalet. Cabrioletmodellen introducerades inte förrän i juni 1958. Den nya Thunderbird var betydligt större än föregående generation, med en längre hjulbas på 113 tum för att rymma den nya baksätet. Den nya T-Birden utmärktes med en ny, styvare unibody-konstruktion samt dubbla strålkastare, en djärvare kromgrill och en större, men inte funktionell, scoop på motorhuven. Den kunde levereras med ett kontinentalkit. Bensinspåfyllningsröret ligger djupt ned mellan bagageluckan och kontinentalkittet. En lång tratt behövdes för att tanka. Däremot hade den normala bakre stötfångaren bensinlocket bekvämt placerat bakom nummerplåten. Denna nya T-Birden mottogs väl och den utsågs 1958 till Motor Trend’s Car of the Year. Under modellåret 1958 då bilen introducerades var försäljningen totalt 37892 enheter varav 35758 hardtop och 2134 Convertible.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbirdmodeller genom åren. De inleddes med ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’.
Danbury Mints 1958 ‘Square Bird’Convertible kaross har sidoemblemen som liknar externa raketmotorer och som sveper bakåt medan baklyktorna får utseende av efterbrännare. Färgvalet är perfekt med den vackra blå lacken kombinerat med den separate vita suffletten. Speciellt kan nämnas att de kromade fönsterramarna, vindrutetorkarna och stötfångarna har fantastisk finish. Thunderbirdemblemen i krom på framskärmarna och på kontinentalkittet är utmärkta. Den skalenliga radioantennen kan höjas och sänkas. Interiören med reproducerade sätena efterliknar originalen väl. Instrumentpanelen är detaljerad. Dörrspanelerna har snyggt präglad struktur. Solskydden är fällbara, passagerarstolens ryggstöd kan vikas framåt. De fyra knapparna till elfönsteren finns på mittkonsollen. Motorrummet är mycket detaljrikt med kyl- och värmeslangar, de ljusa metalltrådarna som simulerar transmissionsvätskeledare och bränslerör. Tändkablarna och överloppsröret till kylaren finns. När man följer bränslerören nedåt finner man den detaljerade bränslepumpen. Underredet känneteknas av att det finns en kabelansluten startmotor, transmissionskylledningar, handbromsvajrar och ett fungerande fjädringssystem. Den bakre stötfångaren är avtagbar och den kan ersättas med den förlängda stötfångaren med kontinentalkitet. Med standardstötfångaren på finns bensinlocket bakom den nedfällningsbara registreringsskylten. Ett verktyg ingår som underlättar detta som också hjälper till att öppna motorhuven och bagageluckan. På tal om bagagerummet där finns de interna hydrauliska systemet med metallgångjärn, ledningar och hydraulkolvar samt den fällbara panelen på framkanten av bagageluckan, som kan fälls ut för att fylla mellanrummet bakom baksätet.