‘Unik i hela världen’ …. det är så Ford annonserade dessa Thunderbirds. Modeller från 1964 till 1966 utgör den fjärde generationen. Dessa ‘Flair Birds’ växte till en längd av 1958 m. Denna 1965 modell var den första som fick skivbromsar fram och kom också med vandrande blinkers. (bakljusen indikerade svängningsriktning via blinkande ljussekvens). ‘Swing Away’-ratten var en unik funktion även i denna Tbird, som introducerats redan 1961. Med växelspaken i parkeringsläget kunde ratten föras 460 mm i sidled till höger så att föraren lätt kan lämna fordonet. En 390-kubiktum V8-motor på 315 hästkrafter var enda motoralternativet. Försäljningen minskade från 92465 bilar 1964 till 74972 1965, trots att många var intresserade sig av någon av dessa Tbirds: cabriolet, hardtop eller Landau. För många blev denna och den efterföljande T-Birden de sista klassiska Thunderbirds.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbirdmodeller genom åren som denna 1965 Flair Bird Convertible. DM har gjort ett mästerligt jobb med att framställa den här modellen. Grillen, bakljusen och kromlisterna på bakskärmarna är alla korrekta. 390 kubiktum V8-motorn är reproducerad med elkablar och kylslangar som förväntat. Bilen har också en i överkanten tonad vindruta. Diamond Blue lacken är representativt för pastellfärgerna som förknippars med mitten av sextiotalet. Den vita suffletten förstärker intrycket, speciellt kombinerad med interiören i mediumblått som är mycket fin och detaljrik. Passform och finish är utmärkt, alla kromdekorationer är i överstämmelse med originalet. Ratten kan föras i sidled (som på originalet), ryggstöden kan fällas framåt, mittkonsolluckan kan öppnas. Den detaljerade instrumentpanelen och dörrpanelerna är underbara. Dörrarnas och motorhuvens gångjärn är högteknologiska. Solskydden kan fällas upp och ner. Bagagerummet är ett rent mästerverk med den hydrauliska mekanismen för suffletten med alla detaljer, inkluderande dekalerna. Bagagluckan kan förlängas med den roterbara panelen när den stängs. Sufflettens passform på plats med bagageluckan sänkt är absolut perfekt.