Boss 429 skapades pga Fords behov av att kvalificera sin nya tävlingsmotor för NASCAR. Man installerade de nya Semi Hemi 429 kubiktum V8-motorerna på 375 hästkrafter i en nykonstruerad ’69 Mustang fastback. Man adderade en oljekylare, bagagerumsmonterat batteri, förstärkt fjädring med främre och bakre stabilisatorstänger, Luftkonditionering och automatisk växellåda var förbjuden. Produktionen av Boss 429 började 1968 på Kar Krafts nya monteringsanläggning i Brighton, Michigan; bilarna transporterades till denna anläggning direkt från Ford Rouge-anläggningen. Batteriet installerades i bagageutrymmet. Den kom utrustad med en varvräknare på 8 000 rpm. Ford tillverkade endast 1359 Mustangs med 429 V8n. Boss 429 erkänns vara bland några av de mest sällsynta och högt uppskattade muskelbilarna.
Ta en legendarisk muskelbil, en svart Mustang från 1969, addera en del funktionalitet samt några extraordinära detaljer och Danbury Mint har lyckats skapa en mycket lyckad modell. Det är kanske den snyggaste ’Boss’ Mustangen från den eran. De fejkade luftintagen bakom varje dörr, de jet-svarta däcken på Magnum 500 hjulen och det massiva huvscoopet är en förbättring jämfört med Boss 302 modellen. Dörrarna har de berömda DM-dolda gångjärnen och försedda med miniatyrfönstervevar. Interiören är fantastikt detaljerad. Träpanelerna är mycket fina. Sätena kan fälls framåt och solskydden kan fällas ner från innertaket. Sidomarkeringarna i vitt och rött utgör separat gjutna delar, inte dekaler. Och, BOSS 429 -skriften är absolut perfekt. I motorrummet finns den stora attraktionen, 429 V8-motorn. Öppna motorhuven med spärrarna och betrakta den korrekta fjädermekanismen som håller huven på plats. Tändkablar, bränsleledningar, kylslangar, luftfilter- och ventildekaler är alla på plats. Det perfekt detaljerade kylarlocket kan speciellt framhållas. Miniatyrdetaljerna är helt enkelt häpnadsväckande. Antennen kan höjas och sänkas, bakrutans lameller kan öppnas och bilens fjädring fungerar. I framvagnen har stabilisatorstag och styrstag replikeras felfritt samt fungerar realistiskt. I bakvagnen finns de smala vridstängerna och stötdämparna i rätt vit färg. I bagageutrymmet finns batteriet, ett litet reservhjul och perfekt miniatyriserade dekaler och på bagageluckans kant finns ‘Mustang’ i kromfoliebokstäver.