Den 17 april 1964 introducerade Ford sin första ‘ponny’ bil, Ford Mustang, som har blivit en mycket eftersökt bil av samlare. Med sin långa motorhuv och korta bagagelucka liknade den en sports roadster. Efter att ha kämpat för att övertyga Henry Ford II att bygga den första Mustangen, var Lee Iacoccas nya modell för 1965 väl mottagen speciellt efter den beprövade framgången från 1964. Flera förändringar av Mustang inträffade i början av det normala modellåret 1965 i augusti 1964, ungefär fyra månader efter introduktionen. Dessa bilar är kända som ‘sena 65-talet’. 1965 föddes Shelby Mustang, endast tillgängligt som fastback.
Med 289 Hi-Po-motorn på 306 hästkrafter och chassit gav denna vägbil Ford en möjlighet att konkurrera i internationell bilracing. Med ett överkomlight pris fick man en exklusiv tvåsits-fastback (reservdäcket i full storlek var placerat i baksätet för att göra plats för en förstorad bränsletank). Alla GT-350 från 1965 lackerades Wimbledon White med Guardsman Blue ränder. Det fanns bara en växellåda tillgänglig, en 4-växlad Borg-Warner T10-manuell. Avgassystemet hade dubbla avgasrör som mynnade framför bakhjulen. Totalt tillverkades endast 562 enheter.
Igen har Franklin Mint lyckats skapa en mycket lyckad modell, denna gång en 1965 Mustang Shelby. FM har fångat formen väl och den obligatoriska amerikanska racingfinishen är felfri. De svarta däcken på Shelby-lättmetallfälgar ger autentisk karaktär. Den fina instrumentbrädan med detaljerade mätare samt de fällbara ryggstsöden utmärker denna modell. Interiördetaljerna är perfekta – ända ner till mycket realistiska säkerhetsbältena. Passformen av dörrar, motorhuv (autentiskt tillverkad av glasfiber) och bagagelucka är fin. Autolite batteriet är placerat i bagageutrymmet, bredvid domkraften och ovanpå den korrekta bagagerumsmattan. Motorrummet är en annan höjdpunkt med V8-motorn med sina fantastiska detaljer kan bäst uppskattas med hjälp av ett förstoringsglas.