Chevrolet ville bekämpa importbilsmarknaden och introducerade 1960 den kompakta Corvair. Den nya Corvair mötte de kompakta bilkraven med europeisk teknik och en Volkswagenliknande luftkyld svansmotor med horisontellt motstående cylindrar, dock med sex cylindrar istället för fyra. Namnet ’Corvair’ är en kombination av Corvette och Bel Air där air (luft)-delen syftar på motorns kylsystem. Chevrolets Turbo-Air 6-cylindermotor på 80 hästkrafter kombinerades med en treväxlad manuell växellåda eller mot extra kostnad en tvåväxlad Powerglide-automatlåda. Ett tillgängligt alternativ på Corvair som introducerades i februari 1960 var RPO 649, en kraftfullare motor, ’Super Turbo Air’ på 95 hästktafter. Corvairs unika design inkluderade ’Quadri-Flex’ fjädring och ’Unipack Power Team’ av motor, transmission och bakaxel kombinerade till en enda enhet. Efter framgången med de exklusiva stylingkonceptbilarna Mr and Mrs Monza på Chicago Auto Show 1960 introducerades den snyggt designade två-dörrars Monza lyxmodellen. Den nya Monzamodellen började anlända till Chevrolet-återförsäljare i april 1960 med en försäljning på 11926 bilar, vilket gjorde den till en av de mest populära Corvairs – Bilen som Ralph Nader beskrev som ’UNSAFE AT ANY SPEED’.
Franklin Mint har valt att tillverka en bil som vågade vara annorlunda – 1960 Corvair, den med den luftkylda svansmotorn. FM, som har rykte om att tillverka ovanliga bilmodeller, har gjort ett bra jobb med denna unika modellbil. Interiören är välgjord, med massor av fina detaljer, mjuka mattor och tvåfärgade säten. De främre ryggstöden kan lutas. Öppna motorhuven baktill, där finns gott om detaljer – även elledningar. Ett reservdäck är inkluderat i bagagerummet framtill. Exteriörfinish är fin och passformen på delarna är bra.