Gordon M. Buehrig, som också designade Duesenbergbilarna, designade Cord 810 och 812, den första amerikanska framhjulsdrivna bilen. Detta gjorde det möjligt att eliminera drivaxeln och kardantunneln. Som ett resultat var den nya bilen så låg den inte krävde några fotsteg. Motorn var en 289 kubiktum Lycoming V8. Den kom i fyra modeller: Sedan, Beverly Sedan, Sportsman, och Phaeton. Den saknade krom, hade dolda strålkastare och en dold tanklucka samt vindrutetorkare med variabel hastighet. Instrumentpanelen inkluderade komplett instrumentering med en varvräknare och radio. Bilen var karakteriserad av dess ’coffin nose’, den rundade kylargrillen. 1937 introduserades Supercharged Cord 812 med en mekaniskt driven Schwitzer-Cummins-enhet som höjde hastkrafterna till 195. Den skilde sig från de andra 812 modellerna genom de fyra glänsade rostfria utvändiga avgasrören monterade på vardera sidan av motorhuven. Bilen var influerad av Art Deco stilen samt den var för sin tid känd för sin häpnadsväckande prestanda. Antalet producerade supercharged Cord 812 var cirka 150 till ett pris av $2960. Dessa är mycket sällsynta idag och betingar ett pris av omkring en miljon dollar på auktioner. År 1937, efter att ha producerat cirka 3000 av dessa bilar, upphörde Auburn produktion av Cord-modellen.
Franklin Mints 1937 Cord med sin gula blanka lackering och den svarta interiören är otroligt fin och detaljrik. Denna bil med styrning som fungerar och dörrar som kan öppnas kännetecknas den av alla FMs mycket exakta och noggrant konstruerade detaljer och funktioner. V8-motorn med sina fyra avgasrör är mycket välgjord. I bagagerummet finns ett reservhjul. Den levereras med en separat svart suflett som passar perfekt.