Lincoln Continental var en lyxbil som började tillverkas 1956 av Lincoln. Den är känd för en elegant exteriör, högklassig interiör och med vissa unika funktioner. Ford beslöt sig för att producera den lyxigaste, noggrant tillverkade produktionsbilen i landet – utan att tänka på kostnaden – och 1956 års Continental Mark II blev resultatet. En diskret design med två dörrar, en lång motorhuv, en kort bagagelucka med ett simulerat kontinentalkit som har blivit Continental-varumärket. Motorn var en 368 kubiktum Y-Block V8 på 285 hästkrafter. Med ett nytt chassi som gav bilen ett lite sportigt men ändå lyxigt utseende – för ett pris på $10000. Trots priset förlorade Ford 1000 dollar på varje såld bil och endast 1325 tillverkades.
Franklin Mint har tillverkat denna mycket fina Lincoln Continental modellbil i glänsande svart lack som är ett mästerverk av plåt och lyx. FM har lyckats fånga all den elegans som denna Lincoln representerar. Den röda interiören med de röd-vita sätena är elegant reproducerad. FM har lyckats bra med rattens och instrumentbrädans detaljer. Till och med de små dörrlåsen i miniatyr är väldigt realistiska. I bagagerummet finns en röd matta samt ett reservhjul. Baktill i bagagerummet finns en Lincolndekal. På motorhuven och på bakluckan finns CONTINENTAL i perfekta kromblockbokstäver och i korrekt skala. Underredet med funktionell fjädring är präglat av en mängd chassidetaljer som t.ex. handbromsvajrar. Motorrummet domineras av den stora V8n i all sin prakt med batteriet, huvudcylindern, kylaren med slangar samt tändstiftskablar tillhör detaljerna.