Robert McNamara, VD för Ford 1958, beslutade att ge kunderna extra bagageutrymme och ett baksäte genom att producera denna nya Thunderbird. Chevrolets konkurrerande Corvette, bilen som introducerade det sportiga tvåsitsiga bilkonceptet i USA, två år tidigare än Thunderbirds debut. Med ett kubliknande tak och brist på rundade karossformer kom bilarna att kallas ‘Square Birds’. Med en ny 352 kubiktum V8 motor på 300 hästkrafter, tillgänglig med en tre-växlad manuell eller automatisk växellåda, lanserades denna mycket välutrustad T-Birden som en Personlig Lyxbil. Tidsandan trogen, togs många av denna Thunderbirds stilinsperation från raketåldern, liksom många andra bilmärken i slutet av femtiotalet. Cabrioletmodellen introducerades inte förrän i juni 1958. Den nya Thunderbird var betydligt större än föregående generation, med en längre hjulbas på 113 tum för att rymma den nya baksätet. Den nya T-Birden utmärktes med en ny, styvare unibody-konstruktion samt dubbla strålkastare, en djärvare kromgrill och en större, men inte funktionell, scoop på motorhuven.
Denna nya T-Birden mottogs väl och den utsågs 1958 till Motor Trend’s Car of the Year. Under modellåret 1958 då bilen introducerades var försäljningen totalt 37892 enheter varav 35758 hardtop och 2134 Convertible.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbirdmodeller genom åren. De inleddes med ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’.
Danbury Mint har tillverkat denna 1958 ‘Square Bird’ Coupe i en begränsad upplaga. Karossen utmärks av sidoemblemen som liknar externa raketmotorer som sveper bakåt medan baklyktorna får utseende av efterbrännare. Färgvalet är perfekt med den vackra platiumgrå lacken kombinerat med det svarta taket. Thunderbirdemblemen i krom på framskärmarna är mycket fina. Interiören med de med djupa mönster och sömmar reproducerade sätena efterliknar originalen väl. Instrumentpanelen är detaljerad, pedalerna och mattorna är fina. Dörrarna monterade på fungerade gångjärn och de inre dörrpanelerna är gjorda med snyggt präglad struktur. Solskydden är fällbara, passagerarstolens ryggstöd kan vikas framåt så att passagerare får lätt åtkomst till baksätet. De fyra knapparna till cellfönstren finns på mittkonsolen. Motorrummet är mycket detaljrikt med kyl- och värmeslangar med metallklämmor, tändkablarna, överloppsröret till kylaren och kabeldragningarna är inkluderade. I bagagerummet där finns ett uttagbart reservhjul. Den bakre nummerplåten kan fällas ner för att komma åt bensinlocket. Radioantennen i mitten på bakluckan är skalenlig. Bakvagnen har fungerande armupphängningen med riktiga spiralfjädrar och funktionella stötdämpare.